Nieuws- en persberichten

26mei
2020

Wat verandert er met de komst van de WLTP?

Wat verandert er met de komst van de WLTP?

Per 1 juli worden nieuwe bpm tarieven voor auto’s gehanteerd. Deze zijn gebaseerd op de resultaten van een nieuwe CO2-testmethode; de WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). De WLTP is geïntroduceerd om een realistischer en beter beeld te krijgen van de uitstoot van schadelijke stoffen en het brandstofverbruik van auto’s. Doordat er nu anders gemeten wordt, kan dit invloed hebben op de fiscale waarde en de leaseprijs van een nieuwe auto.

Hoe zat het ook alweer?

Elke auto die op de markt komt, wordt uitgebreid getest of die aan alle eisen voldoet. Auto’s worden getest op brandstofverbruik, CO2-uitstoot en de uitstoot van andere schadelijke stoffen. Op basis van deze resultaten wordt het bpm-tarief bepaald.
 
De huidige autotechniek, ons rijgedrag en de rijomstandigheden zijn echter in de loop der jaren veranderd. Dus de oude NEDC-testmethode die voor het laatst in 1997 is geactualiseerd, was niet meer representatief voor de prestaties van auto’s van nu. De WLTP is een nieuwe testmethode die een beter beeld geeft. Omdat er wetswijziging voor nodig was om deze WLTP rechtsgeldig te maken, stelde de overheid een overgangsperiode in voor deze transitie. Per 1 juli 2020 zijn de nieuwe bpm-tarieven rechtsgeldig en gaan deze gelden op nieuwe auto’s.

Waar moeten we rekening mee houden?

Een andere meetmethode leidt vanzelfsprekend tot andere waarden. Omdat de WLTP methode strenger is dan de oude methode, leidt dit tot hogere CO2-waarden die het bpm-tarief kunnen stuwen. In de loop der jaren zijn veel auto’s namelijk zwaarder geworden met meer motorvermogen, wat leidt tot een hogere CO2-uitstoot per auto en daarom dus ook een hogere bpm. En dit heeft zonder meer invloed op de maandlasten van een auto.
 
Gelukkig komt de overheid hierin de automobilist een beetje tegemoet. Per 1 juli zijn de bpm-tarieven namelijk ook iets aangepast. Rijd je een elektrische auto, dan heeft de WLTP geen invloed. Je stoot geen CO2 uit, dus rijd je bpm-vrij. Voor de gemiddelde conventionele of PHEV-auto verloopt de overgang naar de nieuwe bpm-afrekening ‘budgetneutraal’, dus mogelijk heeft een nieuwe bpm geen invloed op de maandlasten. Toch kan er per individuele auto wel verschil ontstaan, zowel positief als negatief. 

Wat zijn de gevolgen voor leaserijders?

Leaserijders die al een contract hebben, merken vooralsnog niets van de wijzigingen. De WLTP geldt alleen bij nieuwe auto’s. Wordt de auto pas na 1 juli 2020 geleverd, dan kan het wel gevolgen hebben voor de leaseprijs. Bepaalde opties beïnvloeden de CO2-uitstoot en worden belast met bpm. Bovendien heeft de bpm ook invloed op de bijtelling van een auto. De definitieve prijs kunnen we pas berekenen bij levering van de auto.
 
Uiteraard kunnen de adviseurs van ALD Automotive je volledig bijpraten en informeren wat voor invloed de nieuwe bpm-tarieven hebben op je leaseauto of wagenpark. Wil je meer weten, neem dan gerust contact met ons op.
 
 
 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.