Nieuws- en persberichten

17mrt

ALD India: een groeiende leasemarkt, lange reistijden en potentie voor innovatie

ALD India: een groeiende leasemarkt, lange reistijden en potentie voor innovatie

Nederland heeft een vrij volwassen leasemarkt. ALD Automotive heeft hier een groot aandeel in. Hoe is dat in andere landen waar leasing nog nieuw en opkomend is? India is een van de landen met het hoogste inwonertal ter wereld. Interessant om te horen hoe bij hen de leasemarkt is.

Wij spraken daarom met onze Indiase collega Mr. Suvajit Karmakar, CEO van ALD Automotive India, over de populariteit van het leasen ruim 7000 kilometer bij ons vandaan.

De Indiase leasebranche is nog een betrekkelijk jonge bedrijfstak, met ALD als een van de grootste aanbieders. “We bedienen meer dan 900 zakelijke klanten op meer dan 280 locaties met 2200 servicepartners in heel India, vertelt Mr. Suvajit Karmakar. “Een leaseauto is in India vaak een secundaire arbeidsvoorwaarde en de auto wordt vooral voor woon-werk verkeer gebruikt. Vooral de SUV en Crossover modellen zijn heel populair onder de leaserijders.”
 
Ongeveer 70.000 auto’s in India zijn leaseauto’s, voor een land met zoveel inwoners is dat nog relatief weinig”, vertelt Mr. Suvajit Karmakar. “Het aantal leaserijders groeit heel geleidelijk. De markt was in het begin erg klein, de afgelopen maanden is er echter bij ons een flinke toename van het aantal aanvragen te zien. Dat komt voornamelijk omdat wij recent private lease zijn gaan aanbieden en leasingsvormen hebben geïntroduceerd die interessant zijn voor kleinere bedrijven. Dat gegeven was voor ons dan ook de aanleiding om de focus ook op de particuliere markt te richten. Dit is een trend die zich de komende jaren sterk gaat ontwikkelen, zo verwachten wij.”

Grote kans voor autodelen

Het hoge inwonersaantal van India zorgt er ook voor dat er flinke uitdagingen zijn als het gaat om de verkeersdruk(te). “De belangrijkste uitdagingen voor het woon-werkverkeer in India zijn het gebrek aan een goede infrastructuur en het drukke verkeer. Dit zorgt voor lange reistijden”, vertelt Mr. Suvajit Karmakar. Het aantal geregistreerde voertuigen is in de afgelopen zeven jaar gestegen tot 200 miljoen. “Tegen 2050 zal 60 procent van de bevolking in steden wonen, zegt de regering. Dit zal nog meer druk uitoefenen op de infrastructuur. Wij zien dan ook grote kansen voor autodeelconcepten, die het aantal voertuigen op de weg verminderen. Dit is ook beter voor het milieu.” 

India behoort namelijk ook tot de landen die de meeste CO2 uitstoot. De komende 10 jaar wil India hun CO2-uitstoot met een derde verminderen ten opzichte van 2005. Bij ALD India merken zij dit ook, want de populariteit van elektrische auto’s neemt steeds verder toe. “De overheid speelt hierin een belangrijke rol. De bedoeling is om de kosten van EV’s te verlagen om de verkoop te stimuleren”, zegt Mr. Suvajit Karmakar. “Gezien de bewegingen van zowel de overheid als de auto-industrie verwachten we dat de markt van elektrische auto’s de komende jaren groeit met ruim 50 procent.”

Innovatie stuwt leasemarkt

Mr. Suvajit Karmakar ziet de toekomst voor ALD India met vertrouwen tegemoet: “Hoewel onze economie groeide, werden bedrijven toch heel terughoudend in het aanbieden van leasecontracten aan werknemers. Dit kwam met name  doordat het personeelsverloop hoog was. Dit is een van de redenen waarom de leasemarkt in verhouding tot andere landen in India nog niet erg groot is. Onze verwachting is dat hier verandering in gaat komen doordat we steeds meer nieuwe, innovatieve mobiliteitsoplossingen kunnen bieden.”

Over ALD Automotive India

Opgericht in 2005
Hoofdkantoor: Mumbai  
Vestigingen in Delhi, Hyderabad, Chennai, Pune en Bangalore
De ALD vloot bestaat momenteel uit 15.000 voertuigen

Blijf op de hoogte

Volg ons

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.