Nieuws- en persberichten

05mrt
2020

MaaS: hoe motiveer je de zakelijke reiziger?

Mobility as a Service (MaaS) is volop in ontwikkeling. Het is een oplossing die bijdraagt aan de vermindering van de filedruk, die reiskosten verlaagt en reistijd efficiënter inricht. Zomaar een paar redenen waarom MaaS relevant is voor werkgevers en werknemers. Tijdens het MaaS-Congres op 3 maart jl. kwamen zo’n 140 organisaties bijeen, die betrokken zijn bij de opkomst van MaaS om elkaar te informeren over de huidige stand van zaken.
 
Wij spraken met Edvard Hendriksen en Meerten van Hooijdonk. Edvard is adviseur duurzame mobiliteit bij Over Morgen en is betrokken bij de ontwikkeling van Amaze, een MaaS-oplossing voor de Amsterdamse Zuidas. Meerten is als Business Manager betrokken bij ALD Move, de MaaS-oplossing voor leaserijders van ALD Automotive. Zij werken weliswaar aan twee verschillende concepten, maar kampen met dezelfde uitdagingen.
 
Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat de zakelijke reiziger gebruikmaakt van MaaS? “De Amaze-app die wij aanbieden is een soort reismaatje voor de reiziger. Belangrijk is dat je comfortabel kunt reizen en proactief geïnformeerd wordt over de beste route die je kunt nemen voor die dag”, legt Edvard uit. “Het reisadvies moet echt maatwerk zijn”, vult Meerten aan. “Als gebruikers informatie op maat aangereikt krijgen, passend bij de agenda van die dag, zullen ze er sneller gebruik van maken dan wanneer ze het via verschillende platforms op eigen initiatief bij elkaar moeten zoeken.”

Goed gedrag belonen

Een beloningssysteem aan de app koppelen helpt ook om reiziger te motiveren met MaaS aan de slag te gaan. Beide MaaS-oplossingen, Amaze en ALD Move, maken gebruik van een puntensysteem. Edvard: “Je kunt bijvoorbeeld punten sparen als je een elektrische deelauto pakt of gaat fietsen. Deze zijn vervolgens in te wisselen in een webshop of bij mobiliteitsaanbieders, zodat je in je vrije tijd een keer een taxi kunt pakken. En hoe vaker je gebruik maakt van Amaze en opschaalt in abonnement, hoe hoger het serviceniveau wordt. Ik zou op de lange termijn bijvoorbeeld graag naar een vorm willen waarbij klanten een gegarandeerd, snel alternatief aangeboden krijgen als er bijvoorbeeld geen deelauto beschikbaar is of als de trein niet rijdt.”
 
Meerten: “Wij proberen met ALD Move vooral werknemers tegemoet te komen in flexibiliteit. Het is heerlijk om de keuze te hebben in mobiliteitsvormen zonder dat je ergens aan vast zit. Een MaaS-oplossing draagt daarom ook bij aan medewerkerstevredenheid. Het stemt mensen tevreden als ze keuze hebben.”

Werkgevers voordelen

Omdat MaaS nog volop in ontwikkeling is, merkt Edvard dat werkgevers allemaal andere behoeften hebben en dat het niet altijd mogelijk is om iedereen een helemaal passende MaaS-oplossing te bieden: “We zijn met veel werkgevers in gesprek en proberen goed naar hen te luisteren. We merken dat veel werkgevers zoeken naar manieren om hun werknemers op andere manieren te laten reizen en dat dit inzichtelijk wordt gemaakt.” Meerten herkent dit ook: “Administratief moet het makkelijk blijven.”

Samenwerking belangrijk

Uitdagingen zijn er nog volop in de ontwikkeling van MaaS. “Met de week komen we er meer tegen. MaaS kan als oplossing fungeren om onder meer congestie op de weg tegen te gaan. Maar de spoorwegen worden ook voller. Hoe gaat het ov er de komende jaren uitzien? Of hoe gaan deelautoconcepten zich de komende jaren ontwikkelen?”, zegt Edvard. “Dat kunnen we nu nog niet voorspellen en is wél cruciaal voor het succes van MaaS”.

Samenwerking is in elk geval een belangrijk sleutelwoord tot succes. Meerten: “We kijken heel zorgvuldig welke diensten we toevoegen. Het moet voor de gebruiker namelijk geen wirwar van aanbieders worden. Maar er moet wel wat te kiezen zijn. Veel mensen verwachten nu al een oplossing waarmee alles kan. Maar dat is nog niet realistisch.” Edvard is het daarmee eens: “Eerste belangrijke stap is nu de MaaS-dienst werkend krijgen op grote schaal, van daaruit kunnen we het gaan doorontwikkelen.”

Meer over MaaS

Vorige week publiceerde BNR al een podcast over MaaS als mobiliteitsconcept, voor zowel de particulier als de zakelijke markt. Hierin lichten Lonneke van der Horst van ALD Automotive en Thijs Muizelaar van Tripps toe hoe hun apps werken en wat hun verwachting is voor de toekomst. Hier kun je meer lezen over ALD Move, de app die medewerkers dagelijks van persoonlijk reisadvies voorziet.
 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.