Nieuws- en persberichten

13feb
2020

Rijden op waterstof: de voor- en nadelen op een rij

Rijden op waterstof: de voor- en nadelen op een rij

Er worden steeds meer alternatieven voor fossiele brandstoffen bedacht. Waterstof is er zo een en het is eigenlijk helemaal niet zo heel nieuw. Het is er al zolang de aarde bestaat en het is een van de meest voorkomende elementen. Waterstof als energiedrager is twee tot drie keer efficiënter dan conventionele brandstoffen, maar waarom rijden dan nog niet alle auto’s op waterstof? ALD Automotive zocht het uit. 

Zonne-energie, houtsnippers, biobrandstof en zelfs zeewier. Het zijn enkele alternatieve brandstoffen waar momenteel mee wordt geëxperimenteerd. De technologie van het rijden op waterstof is al veel ouder dan deze brandstoffen. Er zijn dan ook fabrikanten zoals Toyota en Hyundai die al geruime tijd bezig zijn met de ontwikkeling van waterstofauto’s. Toch wil het concept nog niet heel erg doorbreken. Waar ligt dat eigenlijk aan?

Groene waterstof

Omdat water het enige bijproduct is, zijn waterstofauto’s volledig CO2-neutraal. Duurzamer kan het bijna niet, zou je haast denken. Dit geldt echter alleen als het gemaakt wordt uit water en duurzaam opgewekte energie. Helaas is van dat laatste nog niet voldoende voor handen. Daarom kost het nog veel tijd om ‘groene’ waterstof als brandstof te produceren. En eenmaal geproduceerd, is er voor waterstof heel veel opslagruimte nodig. Daarom schieten de waterstoftankstations nog niet als paddenstoelen uit de grond. 

Met het rijden op waterstof is dan wel weer veel tijdwinst te behalen. Tanken van waterstof gaat namelijk net zo snel als benzine tanken. En de actieradius van een waterstofauto is ook aanzienlijk groter dan van een elektrische auto. Met name de logistieke sector kiest dan ook steeds vaker voor het rijden op dit type brandstof.

In de praktijk

Wanneer we dan het rijden op waterstof en elektrisch rijden tegen elkaar afwegen dan heeft waterstof weliswaar veel pluspunten, maar het levert vooralsnog in de praktijk nog wat problemen op. Zeker wanneer het op grote schaal toegepast moet worden. 

De ontwikkeling rondom waterstof staat natuurlijk niet stil. En ook aan het netwerk van waterstoftankstations wordt hard gewerkt. Heel noodzakelijk want zonder de tankstations kunnen waterstofauto’s überhaupt niet rijden. De verwachting is dat dit jaar alleen al het aantal stations van 3 naar 20 uitgebreid worden. In 2025 moet de teller op 50 staan. Daarom houden we ook deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. 

Meer weten over duurzame(r) aandrijving van voertuigen? Eerder stelden wij dit overzicht op. Uiteraard houden wij innovaties op dit gebied ook in de gaten, zoals bijvoorbeeld het rijden op houtresten, een Nederlandse uitvinding die in Zweden getest wordt.  

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.