20dec

Eerste Kamer neemt fiscaal pakket Belastingplan 2020 en Klimaatakkoord aan

Eerste Kamer neemt fiscaal pakket Belastingplan 2020 en Klimaatakkoord aan

De Eerste Kamer heeft ingestemd met het fiscale pakket Belastingplan 2020 en de fiscale uitwerking van het Klimaatakkoord. Voor berijders van een nieuwe volledig elektrische auto met een Datum Eerste Toelating in 2020 is het belangrijk te weten, dat er een bijtellingskorting blijft.

In 2020 is de bijtelling voor EV’s 8% van de catalogusprijs voor zover die niet meer is dan € 45.000. Voor waterstofauto’s geldt de 8% bijtelling over de hele catalogusprijs. Er blijft een overgangsregeling van kracht waarmee het bijtellingspercentage van de Datum Eerste Toelating voor 60 maanden geldt.

Bijtelling in de komende jaren

Per 2021 gaat de bijtelling naar 12% (over de eerste € 40.000, behalve als het een waterstofauto is). In 2022, 2023 en 2024 wordt het percentage 16% en in 2025 17%. De ‘cap’ blijft dan ongewijzigd €40.000. Daarna geldt het standaardtarief van 22% ook voor elektrische auto’s. Goed om te weten: de bijtellingsregeling wordt tussentijds steeds geëvalueerd.

Volledig elektrische auto’s houden tot en met 2024 een BPM-vrijstelling. Vanaf 2025 geldt voor deze auto’s alleen de vaste voet van ongeveer € 366. De BPM-tarieven voor andere auto’s worden per 1 juli 2020 bijgesteld op basis van de nieuwe WLTP-testmethode voor de CO2-uitstoot. In de BPM wordt verder de toeslag voor auto’s met een compressieontsteking zo gewijzigd dat deze voortaan alleen geldt voor dieselauto’s.

Voor EV’s blijft tot en met 2024 het MRB-nihiltarief bestaan. In 2025 wordt dat een kwarttarief. Met name om de gebruikte markt te stimuleren, blijft voor plug-in hybrides het huidige halftarief nog bestaan tot en met 2024. In 2025 wordt dat een driekwarttarief. Per 2026 gelden voor beide type auto’s de normale wegenbelastingtarieven.

Dieselaccijns en andere wijzigingen 

In 2020 blijft de dieselaccijns nog gelijk. Om de klimaatvoorstellen te financieren stijgt de dieselaccijns per 1 januari 2021 en per 1 januari 2023 met 1 eurocent. Daarnaast komt er per 2021 een aanpassing in het MRB-tarief voor bestelauto’s van ondernemers.

Via een eerder belastingplan nam het parlement al een aantal wijzigingen aan die per 1 januari 2020 ingaan. Zo wordt de BPM-teruggaaf voor taxi’s afgeschaft. Ook wordt de fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting van kracht. Dit is een opslag van 15% op de motorrijtuigenbelasting voor dieselauto’s met een fijnstofuitstoot van meer dan 5 mg/km of 10 mg/kWh. Dieselbestelauto’s jonger dan 12 jaar zijn uitgezonderd van deze heffing.

Fietsregeling

Nieuw in 2020 is de vereenvoudiging van de fiscale fietsregeling. Vanaf 1 januari 2020 is het voor werkgevers makkelijker om hun medewerkers te laten profiteren van een fiets van de zaak. De medewerker betaalt, net zoals bij het privégebruik van een auto van de zaak, 7% bijtelling over de consumentenadviesprijs van de fiets en accessoires (inclusief btw) per jaar. De werkgever telt dit bedrag op bij het salaris, waar inkomstenbelasting over wordt geheven. Uiteindelijk betaalt de medewerker daardoor enkele euro’s per maand voor de (elektrische) fiets.

Wilt u meer informatie over het leasen van een e-bike? Kijk hier of neem contact met ons op via +31 (0)20 658 7000. Wij helpen u graag verder.

 

Bron: Auto & Fiscus

Bel ons
+31 20 658 70 00

Blijf op de hoogte

Volg ons

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.