Nieuws- en persberichten

23aug
2019

Top 5: Pech in het buitenland

Top 5: Pech in het buitenland

Gaat u met de auto naar het buitenland? Vergeet dan niet om een pechhulpverzekering met buitenlanddekking af te sluiten, als pechhulp in het buitenland geen onderdeel is van uw autoverzekering. Pech is in het buitenland extra vervelend, doordat de kosten snel oplopen en het vanwege de taalbarrière moeilijk kan zijn om erachter te komen wat er moet gebeuren met de auto.

Wij zetten de meest voorkomende pechsituaties in het buitenland op een rij.

1. Accuproblemen

Per ongeluk vergeten om de radio of de buiten- of binnenverlichting van de auto uit te zetten? Dit komt regelmatig voor. Uw auto start dan niet meer. Zorg er daarom voor dat u altijd startkabels in uw auto heeft, om de auto weer te laten starten. Gelukkig zijn de meeste overige accuproblemen eenvoudig te voorkomen. Laat de accu voordat u naar het buitenland gaat nog testen door de garage. Bij beurten gebeurt dit namelijk niet altijd. 

2. Klapbanden

Het is vaak even schrikken als u onderweg ineens een klapband krijgt. Veruit de meeste klapbanden ontstaan door een te lage bandenspanning, door versleten banden of door overbelasting. Wat doet u als u een klapband krijgt? Zorg er allereerst voor dat de auto veilig langs de weg tot stilstand komt. Breng uzelf en andere verkeerdeelnemers niet in gevaar en bel dan de wegenwacht. Om een klapband te voorkomen kunt u uw banden vooraf laten controleren door uw garage. Zij kijken dan of de band niet versleten is. Daarnaast is het verstandig om voordat u naar het buitenland vertrekt de bandenspanning nog even te controleren. Als laatste is het belangrijk dat u altijd een reservewiel bij u heeft.

3. Reservesleutels

Daar staat u dan. Buitengesloten uit uw eigen auto, omdat de sleutel binnen ligt. Uw ruit intikken of de deur openbreken zorgt voor veel schade. En is uw autosleutel verloren of gestolen, dan baalt u er ook van dat de reservesleutel in Nederland ligt. Zorg er daarom voor dat u de reservesleutel meeneemt. Bewaar deze apart en niet in de auto.

4. Verkeerde brandstof

In het buitenland kan het wel eens gebeuren dat u de verkeerde brandstof tankt. Bijvoorbeeld doordat er andere benamingen voor de brandstof worden gebruikt of door oververmoeidheid. Weet u het niet zeker, vraag dan bij het tankstation om hulp. Voor de dieselrijders is er een speciale klep te koop, zodat u geen benzine kunt tanken. Komt u er vrij snel achter dat u de verkeerde brandstof heeft getankt, probeer de auto dan niet te starten of er mee te rijden. De kans op schade is dan vele malen groter waardoor reparatie nodig is.

5. Motor start niet

Heeft u bij het omdraaien van de contactsleutel een harde klik gehoord? Dan is de kans groot dat de startmotor aan vervanging toe is. Een tijdelijke oplossing is om de auto in de hoogste versnelling te zetten en zachtjes heen en weer te duwen. Dit werkt niet altijd, dus zorg ervoor dat u het probleem zo snel mogelijk oplost. 

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.