Nieuws- en persberichten

19aug
2019

Autofotografie: de passie van ALD’s Innovatie Marketeer Niels Onderwater

Autofotografie: de passie van ALD’s Innovatie Marketeer Niels Onderwater

Niels Onderwater werkt als Innovatie Marketeer bij ALD Automotive en verantwoordelijk voor de innovatieprojecten. Vaak zijn dit pilots met nieuwe diensten of producten. Verder is hij ‘product owner’ van de My ALD app voor leaserijders en zorgt hij ervoor dat er nieuwe functies ontwikkeld worden.

In zijn vrije tijd is hij ook actief als zelfstandig fotograaf met een scherpe focus op de mooiste auto’s ter wereld. Op de dag van de fotografie is hij dan ook de juiste persoon om een spervuur aan vragen over autofotografie voor te leggen.

Voor wie maak je foto’s van auto’s? 

Dat loopt eigenlijk enorm uiteen! Regelmatig fotografeer ik bijzondere (klassieke) sportauto’s voor eigenaren die een mooie fotoserie van hun trotste bezit willen, of een mooie print aan de muur willen. Anderzijds doe ik ook grote opdrachten waarbij ik beelden maak voor een internationale productlancering. Zo werk ik regelmatig voor een grote fabrikant van auto wrap folies. Echter, waar ik de meeste foto-opdrachten van heb zijn autobedrijven waar ik als vaste ‘huisfotograaf’ de voorraadauto’s fotografeer voor online verkoop. Compleet andere opdrachten en aanpak, maar de auto’s staan wel centraal!

Hoe ben je hierin verzeild geraakt?

Het is een uit de hand gelopen hobby. Vanaf mijn jeugd ben ik al een autofanaat. Op jonge leeftijd leerde ik van mijn vader de techniek achter fotografie en dat heeft me altijd geboeid. Auto’s en fotografie zijn eigenlijk al mijn hele leven hobby’s van mij, maar pas rond mijn 20ste ben ik de twee gaan combineren. Eigenlijk als excuus om met gave sportauto’s op pad te kunnen! Ik ontwikkelde al snel mijn eigen stijl en dat viel op. Het duurde niet lang voordat ik gevraagd werd om foto’s te maken voor autobedrijven.   

Wat maakt autofotografie zo interessant/mooi voor jou?

Het is een combinatie van factoren. Allereerst vind ik het natuurlijk gaaf om op pad te zijn met bijzondere auto’s en mooie locaties te zoeken voor de shoot. Verder fotografeer ik auto’s via een methode waarbij ik de camera op statief zet en de auto vanuit verschillende hoeken uitlicht met flitsers. In Photoshop voeg ik dan al die foto’s samen, waardoor er een perfect uitgelicht beeld ontstaat. Ik vind dit proces erg interessant, omdat je moet inbeelden hoe het eindresultaat gaat worden en je dit stap voor stap opbouwt.

Wat is het lastige aan het fotograferen van auto’s?

Een auto is eigenlijk een grote spiegel. Vooral een strak gepoetste zwarte metallic lak. De lak weerspiegelt dan de complete omgeving, waardoor de lijnen van de auto niet goed zichtbaar zijn en het geheel erg slordig kan worden. Er zijn wel trucs om de weerspiegeling te verminderen, zoals een circulair polarisatiefilter op de lens, maar vaak komt het erop neer dat ik een deel van de weerspiegelingen verwijder in Photoshop.

Welke tips heb je om een auto zo mooi mogelijk vast te leggen?

Er zijn zo veel trucs om sprekende auto foto’s te maken. Ik let daarbij op locatie, hoek van de foto, de lichtinval en het interieur van de auto. De locatie bijvoorbeeld kan een foto maken of kraken. Ik vind dat je een auto moet fotograferen in zijn natuurlijke omgeving, dus op asfalt! Zet een auto bij voorkeur niet ergens in een weiland. De hoek is een ander belangrijk element. Fotografeer een auto dus niet vanaf ooghoogte. Ga laag bij de grond zitten of kies een hoger standpunt. Je krijgt dan een beeld van de auto wat je normaliter niet ziet. Vaak zorgt dit voor een sprekender resultaat. Maar het allerbelangrijkste element is licht. Het mooiste moment van de dag is bij zonsopgang en ondergang, omdat je dan ‘zachter’ licht hebt met lange schaduwen. Persoonlijk vind ik dat de mooiste afbeeldingen ontstaan als je schuin tegen de zon in fotografeert, maar dit kan erg lastig zijn. Het is makkelijker in de richting van het licht mee te fotograferen, maar probeer altijd de zon onder een hoek te hebben, want dan krijg je schaduwen. Zonder schaduwen wordt de foto vlak en saai. Ook werkt lichte bewolking erg goed voor het fotograferen van auto’s. Je hebt hierdoor egaler licht waardoor de lijnen van de auto duidelijker naar voren komen.

En tot slot, wat was je mooiste autofoto-opdracht tot nu toe? Of, wat zou je droomopdracht zijn?

De mooiste opdracht is moeilijk te zeggen, maar een hele bijzondere opdracht was een rode BMW E30 M3 EVO II uit 1988, een gelimiteerde oplage van 500 stuks. Dit was mijn eerste betaalde opdracht voor een particulier. Ik haalde de auto eind van de middag op en hoefde ‘m pas de volgende dag in te leveren. Ik heb tot diep in de nacht gefotografeerd. De droomopdracht zou met een bijzondere klassieke Porsche op een bergpas in Italië zijn!

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.