Nieuws- en persberichten

21mei
2019

Vijf visies op mobiliteit in 2025

In de verre toekomst rijdt uw 7-jarige dochter zelfstandig met een autonome auto naar school, want de auto doet toch al het werk. En tegelijkertijd stapt u in uw drone om op tijd op uw werk aan te komen. Leuk om over te fantaseren, maar zo ver is het nog niet. Toch is de automotive sector in beweging.

Welke veranderingen kunnen we de komende jaren verwachten die impact gaan hebben op ons mobiliteitsbeleid? Wij vroegen vijf experts uit de mobiliteitsbranche wat zij verwachten van de toekomst van mobiliteit in 2025.

Maarten Steinbuch, hoogleraar Robotica aan de TU Eindhoven, over elektrisch rijden in 2025:

“Ik verwacht dat elektrisch rijden in 2025 een standaard optie bij alle automerken zal zijn, met een ruime keuze van betaalbare modellen met een goede range. Denk hierbij aan 350 km. Er zal een grote negatieve druk ontstaan op de aanschaf van auto’s met een fossiele aandrijving, en fabrikanten zullen creatieve oplossingen moeten vinden om consumenten hiervoor over te halen. Aan wie kun je immers je tweedehandse benzineauto nog verkopen?

Carlo van de Weijer, directeur smart mobility aan de TU Eindhoven over de connected car in 2025:

“De connected car gaat een steeds grotere rol spelen. Nu al verzamelen veel voertuigen data. Die data is misschien al net zo veel waard als dat het kost om in een auto te rijden. Dat is natuurlijk wat overdreven geformuleerd, maar feit is dat data waardevol is. Niet voor niets zitten reuzen als Apple en Google in deze wereld, want wie toegang tot data heeft kan geld verdienen en hiermee het verschil maken. Data verzamelen kan alleen maar als auto’s connected zijn. Dan kunnen we data verzamelen over hoe iemand rijdt en hoe de auto wordt gebruikt. Deze data gaat steeds meer bepalen hoe mobiliteit in de toekomst ingericht wordt en hoe auto’s slim gebruikt kunnen worden. Mobiliteit wordt in de toekomst hierdoor goedkoper, efficiënter en veiliger.” 

Luc van Rooijen, partner bij KPMG, over vrijheid in mobiliteit in 2025:

“De behoefte aan comfort, flexibiliteit, duurzaamheid en betaalbare mobiliteit zorgt voor een stuwende golf voor Mobility-as-a-Service oplossingen. We gaan naar een systeem dat jou als eindgebruiker ontzorgt in je mobiliteitsvraagstukken. Ik stel mij een toekomst voor waar je smartphone je ‘s ochtends een reisadvies op maat presenteert. Hierbij maakt het niet meer uit welke modaliteit je bezit, maar gaat het om specifieke mobiliteitsoplossingen die helemaal toegespitst zijn op je eigen wensen en voorkeuren. Soms is dat op het gebied van prijs, soms op het gebied van snelheid en soms op het gebied van comfort. Het data-algoritme van je mobility service provider kent jouw voorkeuren en reispatroon.
Waar het heen gaat is dat ik geen auto bezit, maar gebruik maak van een dienstverlener die mij ontzorgt en een mobiliteitsoplossing biedt. Ik krijg een pasje waarmee ik in de deelauto van kantoor kan rijden, de trein, bus of tram kan nemen of een andere vorm van vervoer regel en die tevens het hele betalingsverkeer achter de schermen afhandelt. Dus veel meer integratie van partijen. De lineaire waardeketen verdwijnt en er ontstaan veel meer kruisbestuivingen tussen verschillende bedrijven uit verschillende sectoren om aan de steeds belangrijker wordende wens van de eindgebruiker te voldoen.”

Stefanie Wurst, algemeen directeur BMW Group Nederland, over elektrisch rijden in 2025:

“In Nederland zal de EV-markt verder blijven groeien dankzij overheidsmaatregelen in combinatie met een groter aanbod van elektrische modellen en laadpunten. In 2025 hebben wij voor iedere klant een geschikt geëlektrificeerd model. Het modelgamma van BMW Group bevat dan 12 plug-in hybrides en 13 volledig elektrische auto’s. Binnen de komende 24 maanden introduceren we daar maar liefst vier van: de MINI Electric, BMW iX3, BMW i4 en BMW iNEXT. Met dit laatste model heeft BMW Group de auto opnieuw uitgevonden. De BMW iNEXT vormt de bouwsteen voor de toekomst van het concern. In deze volledig batterij-elektrische SAV, met 700+ km range, komen voor het eerste alle strategische innovatievelden ‘ACES’ van BMW Group samen: Autonoom rijden, Connectiviteit, Elektrificatie en Services.”

Niels Onderwater, innovatie marketeer bij ALD Automotive over vrijheid in mobiliteit in 2025: 

“In de komende jaren gaat onze kijk op mobiliteit veranderen, veel meer van bezit naar gebruik. Daar geloof ik echt in. In 2025 bekijken we veel meer per dag de situatie waarin we ons bevinden en daar passen we onze mobiliteit op aan. Afhankelijk van de verkeerssituatie, het weer of afspraken bepaal ik of ik met de (deel)auto naar het werk ga, of dat het ov, de fiets of de e-bike beter bij mij past. En er zijn allemaal apps die dat inzichtelijk voor ons maken. Ook gaan we meer kijken naar kosten versus effectiviteit. Pakken we een deelauto voor 25 cent per km en zijn we snel op onze bestemming? Of ontspannen we liever even in de trein waarmee we 20 minuten langer onderweg zijn, omdat die per kilometer veel goedkoper is? Ik verwacht dat het die kant op gaat, met name in de stedelijke gebieden.”

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.