23apr

Wagenparkbeheer als bijtaak? Hier onze 3 tips!

Wagenparkbeheer als bijtaak? Hier onze 3 tips!

Niet alle bedrijven hebben een wagenparkbeheerder in huis. Vaak zijn het de grote bedrijven met een expert in dienst die fulltime verantwoordelijk is voor het mobiliteitsbeleid en het beheer van de voertuigen. Bij kleinere bedrijven is het een HR- of inkoopmanager die er een extra taak bij heeft.

Misschien bent u zelf wel iemand die fleet management als bijtaak in de portefeuille? Met de volgende 3 tips bent u dan goed op weg naar een praktisch ingericht wagenparkbeleid.

Tip 1. Wagenpark in kaart

Bijtaken worden vaak in de losse uurtjes afgehandeld, maar in dit geval is het wel heel raadzaam om er toch eens goed voor te gaan zitten. Deze tijd gaat u later terugverdienen. Wanneer u inzage heeft in het mobiliteitsbudget, weet wat voor leaseauto’s er rondrijden en wat de bijbehorende kosten zijn en welke andere uitgaven er gedaan worden door medewerkers, helpt dit bij het vormen van een compleet beeld van het wagenpark. Ook adviseren wij u de mobiliteitsdoelstellingen van het management hier naast te leggen. U kunt in de toekomst veel sneller schakelen omdat u uw wagenpark goed in kaart heeft en gerichter aan de slag met bijvoorbeeld het terugdringen van de mobiliteitskosten of het verduurzamen van het beleid.

Tip 2. Vrijheid in mobiliteit

Bij wagenparkbeheer bent u misschien geneigd om de focus vooral op leaseauto’s te leggen. Tegenwoordig gaat een mobiliteitsbeleid veel verder dan dat. Vrijheid in mobiliteit is voor veel medewerkers een belangrijker thema aan het worden. Een medewerker die midden in de stad woont, komt misschien veel liever met het ov of met de fiets naar het werk. Lijkt het bieden van vrijheid in mobiliteit complex, of heeft u daar nog geen ervaring mee? Begin dan kleinschalig met een pilot en laat deze uitvoeren door een externe partij, zoals een leasemaatschappij.  

Tip 3. Administratie zelf bij laten houden

Een wagenpark gaat gepaard met administratieve rompslomp. Het helpt u enorm als de leaserijders hierin zelf een rol laat vervullen. Zo maakt ALD Automotive gebruik van My ALD, een online omgeving waarin leaserijders eenvoudig hun kilometerstand kunnen bijhouden, direct schadeformulieren kunnen opvragen, onderhoudsbeurten inplannen en toegang hebben tot al hun documenten. Met My ALD zijn leaserijders dus ook zelf verantwoordelijk maken voor administratieve taken. Dat scheelt u veel werk.

Uiteraard kunt u ook contact opnemen met onze adviseurs. Zij hebben handige tips om uw fleet management in goede banen te leiden en te zorgen dat u er zo min mogelijk omkijken naar heeft.

Bel ons
+31 20 658 70 00

Blijf op de hoogte

Volg ons

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.