Nieuws- en persberichten

22nov
2018

Een nieuwe kijk op diesel

Een nieuwe kijk op diesel

Dieselauto’s blijven de gemoederen bezighouden. Met name in Duitsland wordt er maatregel na maatregel getroffen. Na Hamburg en Frankfurt werd vorige maand bekend dat ook Berlijn diesels gaat bannen. In Nederland is de diesel ook een veelbesproken onderwerp momenteel.

Het vertrouwen in dieselauto’s lijkt te dalen. Waar komt dit toch vandaan, en welke gevolgen heeft dit voor uw wagenpark? 

De discussie

Een veelgenoemde reden waarom diesels uit de gratie raken is de stikstofuitstoot van de auto. In vergelijking tot benzine is dit namelijk bijna 3,5 keer hoger. De uitstoot van NOx (stikstof) belast het milieu. Het fijnstof dat vrijkomt, heeft ook effect op de volksgezondheid. 

Het gevolg is dat overheden zich genoodzaakt voelen maatregelen te nemen om het aantal dieselvoertuigen terug te dringen. Dit wordt vooral gedaan door accijnsmaatregelen waardoor de portemonnee geraakt wordt. Ook komen de auto’s steeds vaker grote steden niet in. Het verwarrende is echter dat elk land anders hiermee omgaat. Daarnaast is er ook de andere kant van het verhaal, namelijk dat dieselauto’s een lagere CO2-uitstoot hebben dan benzineauto’s. En daardoor dieselauto’s juist weer heel belangrijk zijn om de CO2-doelen van overheden te halen. 

Duitsland is streng voor haar dieselrijders. Inmiddels zijn er al drie Duitse steden die diesels volledig bannen. Ook andere Europese landen treffen maatregelen en zij hebben milieuzones ingesteld. Zo ook in Nederland en recent nog in Brussel.

Invloeden op uw wagenpark

Er is een aantal zaken waarop de veranderende wetgeving voor diesels invloed heeft of kan hebben, die ook van belang zijn voor fleetprofessionals: 

  • Brandstof – Diesel is in Nederland vooralsnog goedkoper dan benzine. In België is dat niet het geval. De kans is aanwezig dat hier in Nederland ook verandering komt. Of dat gebeurt en wanneer is niet bekend.
  • Restwaardedaling - Door de dieselmaatregelen daalt de restwaarde van diesels. Door deze daling neemt de afschrijving toe en stijgt de leaseprijs van een nieuw in te zetten diesel leaseauto. 
  • Overige kosten - Te denken valt bijvoorbeeld aan kosten zoals wegenbelasting.

 
Omslagpunt

ALD Automotive heeft het verbruik van benzine- en dieselauto’s naast elkaar gelegd. Hieruit blijkt dat het omslagpunt van benzine versus diesel verschuift van 35.000 naar 47.000 kilometer per jaar. In het voordeel van benzine. Een opvallende conclusie, want dat was niet al te lang geleden nog andersom het geval.

In het whitepaper ‘Een nieuwe kijk op dieselauto’s’ gaan wij uitgebreid in op het ontstaan van de discussie over diesels, welke landen maatregelen getroffen hebben, en wat de effecten op uw TCO zijn. Dit whitepaper kunt u gratis downloaden.

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.