Nieuws- en persberichten

23okt
2018

Over fietsinfrastructuur, duurzaamheid en 6-wielencontracten

Over fietsinfrastructuur, duurzaamheid en 6-wielencontracten

Meer en beter fietsen, dat is waar de Fietsersbond zich elke dag weer voor inzet. Er valt namelijk nog veel te verbeteren op het gebied van verkeersveiligheid. Bovendien is fietsen gezond en beter voor het milieu. Dus hoe meer mensen de fiets pakken, hoe beter.

Aan de Fietsersbond om deze boodschap grootschalig onder de aandacht te brengen. Wij spraken met Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond.

Waarom is het bestaan van de Fietsersbond zo belangrijk?

“Nederland is een fietsland bij uitstek. Maar er valt nog veel te verbeteren door de fiets strategisch in te zetten. Het is een uitstekend middel om de bereikbaarheid van stedelijke regio’s te verhogen. Maar ook om op een goedkope manier de gezondheid te verbeteren. 

Door de toenemende vergrijzing wordt de fiets voor een hele grote doelgroep steeds belangrijker. Veel ouderen rijden minder graag in een auto en willen graag actief blijven. Gemeenten zouden veel meer aandacht voor de behoeftes van deze doelgroep moeten hebben. 

De Fietsersbond doet er alles aan om draagvlak te creëren voor deze onderwerpen en fietsen te stimuleren en zo veilig mogelijk te maken voor iedereen in Nederland.”   

Welke innovaties op fietsgebied moeten we in de gaten gaan houden volgens u en waarom?

“Allereerst de innovaties aan fietsinfrastructuur. Dankzij nieuwe technieken neemt de verkeersveiligheid toe en stimuleren we het fietsen. Neem bijvoorbeeld de slimme verkeerslichten waardoor fietsers minder vaak hoeven te stoppen. Of de vergevingsgezinde infrastructuur die door het ontwerp en inrichting de omgeving veiliger en comfortabeler maakt voor weggebruikers. 

Maar ook de technische snufjes waarmee fietsen steeds vaker gepaard gaan. Fietsen worden met behulp van gadgets slimmer en leveren meer informatie over waar mensen graag fietsen, hoe de luchtkwaliteit is en waar mensen de koppeling met het ov maken. Daarnaast worden fietsen sterker en sneller. Dat heeft duidelijk consequenties voor het fietsgebruik en daarmee voor de maat en schaal van de fietsinfrastructuur. Een fietspad waarop ook bijvoorbeeld een speed pedelec kan rijden moet zeker meer dan drie meter breed zijn om iedereen veilig te laten fietsen en passeren.” 

Wat vindt u van de recente kabinetsplannen omtrent een leasefiets van de zaak? 

“Dat is een heel mooi initiatief. We hebben samen met de leasebedrijven en de industrie er hard aan gewerkt om de fiscale afhandeling van de leasefiets een stuk voordeliger en eenvoudiger te maken. Als Fietsersbond zetten we ons in voor een gelijke behandeling van de fiets aan andere modaliteiten. Dan is het toch gek dat je voor een elektrische auto relatief minder hoeft te betalen dan voor een leasefiets? Het maakt het ook makkelijker voor werkgevers om hun werknemers te stimuleren de auto een dag te laten staan. In een zogenaamd 6-wielencontract, kan een werkgever nu immers zowel een fiets als auto aanbieden.” 

Wat zouden leasemaatschappijen kunnen doen om  zowel de verkeersveiligheid als duurzaamheid te bevorderen?

“Ik denk dat leasebedrijven nog veel kunnen doen; bijvoorbeeld op het gebied van verkeersveiligheid kunnen zij de toepassing van ADAS systemen in leaseauto’s meer promoten. Nog altijd komt 50 procent van de dodelijke ongevallen met fietsers door aanrijdingen met auto’s. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van de intelligente snelheidsaanpassing en automatische remsystemen kunnen zo’n 100 dodelijke ongevallen per jaar voorkomen worden.

Een tweede actie die wat mij betreft in een hogere versnelling mag: de leasefiets is een enorme kans om het fietsen te promoten. Het is goed in te passen in een breder mobiliteitscontract of in 6-wielencontracten. Zo kunnen werkgevers meer bieden dan alleen een leaseauto. Vanuit het klimaatakkoord weten we dat daar echt nog veel onbenut potentieel ligt. Ook zouden leasemaatschappijen milieuprestaties onderdeel kunnen maken van hun marketing door contracten met veilige en schone auto’s voordeliger te maken.”  

Wat is het advies van de Fietsersbond aan werkgevers? 

“Stel jezelf als werkgever de vraag of alle werknemers wel een auto nodig hebben en ga na in hoeverre het kantoor per fiets en ov wel zo goed bereikbaar is. Als Fietsersbond geven we in Nederland het Europese label ‘fietsvriendelijke werkgever’ uit. Op de website www.fietsvriendelijkbedrijf.nl kunnen werkgevers makkelijk onderzoeken hoe zij dat worden of dat ze dat misschien al zijn.”

En tot slot, wat is uw eigen favoriete vervoersmiddel?

“Ik ben een omnivoor maar de rode draad van mijn persoonlijke mobiliteitsbeleid is duurzaamheid. Het meest loop en fiets ik dus. Voor de langere afstanden heeft de trein mijn voorkeur en als het echt niet anders kan, pak ik een elektrische deelauto die rijdt op zonne-energie.”

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.