Nieuws- en persberichten

04okt
2018

Jureren bij Zakenauto van het Jaar 2019: Frank Alofs vertelt

Jureren bij Zakenauto van het Jaar 2019: Frank Alofs vertelt

Vanuit zijn huidige functie als operations director bij ALD Automotive Nederland, was hij, samen met Odiel Mennink van FemmeFrontaal misschien wel het jongste jurylid van Zakenauto van het Jaar. Tijd om Frank Alofs (42) even aan de tand te voelen over zijn ervaring als jurylid.

Deze gerenommeerde Zakenauto van het Jaar verkiezing werd vorige maand voor de twintigste keer werd gehouden tijdens het Driving Business Event van Automobiel Management.

Hoe was het voor jou, als echte autoliefhebber, om deel uit te maken van de vakjury?

Het is een eer om deel te nemen aan de jury! De zakenauto van het jaar verkiezing staat nationaal hoog aangeschreven en wordt gezien als toonaangevend. Dat sluit aan bij ALD; ook wij willen toonaangevend zijn. Bij de beoordeling van de auto’s komt mijn autokennis goed van pas, zowel op rationeel vlak als wanneer het gaat om het toekennen van zogenaamde emotiepunten. 

Wat kwam er zoal bij kijken, voor jullie de uiteindelijke winnaar konden aanwijzen?

Er gaat een aantal stappen aan vooraf. Allereerst wordt er bepaald welke auto’s voldoen aan de criteria. Vervolgens maakt iedere leasemaatschappij van die auto conform een vaste set parameters een leasecalculatie. Automobiel Management verzamelt al die calculaties en maakt er vervolgens één gemiddelde leaseprijs van en vertaalt deze naar een km-kostprijs. De juryleden beoordelen vervolgens – afzonderlijk – de geselecteerde auto’s op criteria zoals innovatief karakter, comfort  en km-kostprijs. Zo krijgt iedere deelnemende auto per jurylid een x aantal punten. Automobiel Management telt die op waardoor er een top 10 uit de bus rolt. Dan komt de jury bijeen om de uitslag te bespreken. Wat zijn de unieke kenmerken die we per model willen meegeven in het juryrapport en wat moet de kern van de speech zijn tijdens de prijsuitreiking?

Wat zijn de belangrijkste elementen waarop een zakenauto scoort? Hoe zie jij dat voor volgend jaar? 

In de eerste instantie gaat het om de gebruikelijke eigenschappen zoals comfort, innovatie, veiligheid, connectiviteit en km-kostprijs. Maar ook het emotie-element speelt zeker mee. De jury kan een aantal extra punten toekennen aan auto’s waarvan je als jurylid vindt dat die een bepaalde X-factor heeft. Voor volgend jaar zal dat naar mijn verwachting niet heel anders zijn, maar wat het natuurlijk leuk maakt: ieder jaar zijn er nieuwe modellen dus het kan weer alle kanten op. 

Waarom is uiteindelijk de titel naar de BMW 5-serie gegaan, en wat is jouw kijk op deze auto?

Als jurylid mag ik geen persoonlijke visie op een auto geven. Maar wat ik wel kan delen, is een beschrijving van het juryrapport en de speech die ik gaf: Het verdient een compliment dat het merk zo goed scoort als het om de kilometer-kostprijs gaat. Terwijl dat voor de meer compacte modellen in principe makkelijker zal zijn. BMW springt er ook uit door zijn innovatie, rijplezier en uitstraling. De 5-serie wordt ook wat makkelijker omarmd dan de runner-up in dat segment; de Mercedes E-klasse. 

Ben je volgend jaar weer van de partij als jurylid?

Ik doe zeker weer mee, sterker nog, ik zit voor onbepaalde tijd in de jury (lacht). Het zal je niet verbazen, dat ik nu al zin heb in de volgende editie! 

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.