Nieuws- en persberichten

10sep
2018

Fiscaal fietsvoordeel: voor paar euro per maand een leasefiets

Fiscaal fietsvoordeel: voor paar euro per maand een leasefiets

Goed nieuws voor leasefietsers en hun werkgevers: gisteren werd bekend dat het kabinet de bijtellingsregels voor het privégebruik van een zakelijke fiets vereenvoudigt naar 7 procent. Hiermee wordt de fiscale afhandeling een stuk eenvoudiger.

Een fiets van de zaak is (net zoals de leaseauto) een vorm van inkomen voor de werknemer en wordt daarom fiscaal belast. De manier van belasting is nu nog anders dan bij een auto.

Bij een leasefiets betaalt u momenteel nog bijtelling over de kilometerkostprijs van de fiets. Daar wordt het dus wat ingewikkelder. De woon/werk kilometers en de privé kilometers moeten los van elkaar worden bijgehouden. Reparatiekosten, onderhoud, verzekeringskosten en stroomverbruik (bij een e-bike) mogen afgetrokken worden van de privékilometers. Het bedrag dat dan overblijft telt mee bij het salaris waar werkgevers belasting over betalen. Dat zorgt voor extra administratie voor zowel werkgever als werknemer.

Lobby met resultaat

De vereenvoudiging van de fiscale regels is het resultaat van de lobby van een gelegenheidscoalitie bestaande uit VNA samen met Fietsersbond, ANWB, Natuur en Milieu, BOVAG en RAI Vereniging. Dit percentage doet volgens de zes partijen recht aan de vele voordelen en positieve effecten van fietsen op zowel de reiziger, het milieu, klimaat als de doorstroming.

Positieve effecten stimulering fiets

Aangezien de huidige fiscale regels voor een fiets van de zaak een daadwerkelijk succes in de weg staan, heeft de VNA zich sterk gemaakt voor een forfaitaire bijtelling, analoog aan die van de auto. De huidige regeling is dusdanig complex en op vele manieren uitlegbaar, dat maar weinig werkgevers een zakelijke fietsregeling voor hun werknemers aanbieden.

Renate Hemerik, directeur VNA: "Wij zijn erg enthousiast over de duidelijkheid die er op Prinsjesdag gaat komen. VNA-leden zijn in toenemende mate bezig met de totale mobiliteitsbehoefte van de klant en daarin kan de fiets van de zaak met name voor het woon-werkverkeer een belangrijke rol spelen.” Verwacht wordt dat met name de elektrische bedrijfsfiets hierdoor extra in de belangstelling van werkgevers komt te staan. “Hiermee krijgen werkgevers een middel in handen om de (elektrische) fiets serieus in te kunnen zetten in hun mobiliteitspakket. Een mooie opmaat naar minder files, CO2 reductie en een positieve bijdrage aan de volksgezondheid."

Voorbeeldberekening

 

Soort fiets Consumenten adviesprijs Belastingdruk Jaarlijkse bijtelling privé gebruik Maandelijkse bijtelling privé gebruik
Fiets € 600,- 36,93% € 16.- € 1,33
E-bike € 2.000,- 36,93% € 52,- € 4,33
Speed pedelec € 3.500,- 36,93% € 90,- € 7,50

 

Bron: VNA

 

Vervolgstappen

De fiscale fietsregeling maakt onderdeel uit van het Belastingplan 2019 en wordt in het najaar met de Tweede Kamer besproken. Na akkoord van de Tweede Kamer wordt de wet in 2019 geïmplementeerd en treedt vanaf januari 2020 in werking.

Meer weten over het leasen van e-bike?

Lees meer over de voordelen van een elektrische fiets leasen of bekijk ons aanbod, al vanaf 94 EUR per maand rijdt u een e-bike.

 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.