Nieuws- en persberichten

05sep
2018

Meer keuzevrijheid in uw leasebeleid? 5 mogelijkheden op een rij

Meer keuzevrijheid in uw leasebeleid? 5 mogelijkheden op een rij

Keuzevrijheid, het is een term die binnen de leasebranche steeds vaker te horen is. Het lijkt een modewoord maar het past uitstekend in een modern en duurzaam mobiliteitsbeleid. Keuzevrijheid helpt uw organisatie bij een schoner, goedkoper en gezonder mobiliteitsbeleid.

Wat houdt keuzevrijheid nu eigenlijk in en hoe kunt u zorgen voor meer keuzevrijheid binnen uw leasebeleid?
  
De term keuzevrijheid behoeft feitelijk weinig uitleg. In de ruimste zin van het woord geeft u binnen uw mobiliteitsbeleid uw medewerkers meer zeggenschap over de keuzes die zij maken. Hierbij valt te denken aan de vorm van vervoer (auto, fiets, ov) waarmee de medewerker zich kan verplaatsen maar ook flexibiliteit van het leasecontract of keuze van de auto. De belangrijkste mogelijkheden zetten we hier voor u onder elkaar: 

Contractinrichting

Medewerkers zijn uiteraard niet allemaal over een kam te scheren. De een zal veel vaker of langer onderweg zijn voor zijn werk dan de ander, en heeft hierdoor hele specifieke mobiliteitswensen. Bovendien verschillen ook de thuissituaties per medewerker. Dit kunnen factoren zijn die meespelen bij de inrichting van het leasecontract. Zo wil de ene medewerker graag meerdere vervoersmiddelen in zijn contract opnemen en de ander ontvangt liever een kilometervergoeding. 

Contractflexibiliteit 

Een verhuizing, gezinsuitbreiding, nieuw project. De toekomst laat zich lastig voorspellen, maar deze wijzigingen kunnen grote impact hebben op de mobiliteitsbehoefte. U kunt er voor kiezen om in het geval van leasing kortere looptijden mogelijk te maken, zodat de medewerker niet te lang vast zit aan één auto. Door courante modellen te stimuleren kunt u leaseauto’s eenvoudiger onderling uitwisselen. Een leaseoplossing zoals ALD choice zorgt ervoor dat kortere looptijden gewoon betaalbaar blijven. Ook kunt u opteren voor het beschikbaar stellen van een of meer poolauto’s.

Autokeuze

Ook het type auto waarin een medewerker wil rijden verschilt per persoon. Wanneer de auto ook privé gebruikt wordt om bijvoorbeeld kinderen en teamgenoten naar wedstrijden te brengen, is de keus voor een auto waarschijnlijk anders dan wanneer een medewerker de auto alleen voor woon-werk verkeer gebruikt. U kunt de keuze bijvoorbeeld vergroten door bijvoorbeeld ook tweedehands lease toe te staan. Daarmee kunnen leaserijders vaak ‘groter’ rijden dan met nieuw mogelijk is en in veel gevallen ook nog eens profiteren van een lage bijtelling.

Keuze in duurzaamheid

Ook duurzaam reizen is een mogelijkheid om de keuzevrijheid te vergroten. Doordat medewerkers de keus krijgen ook met het openbaar vervoer of e-bike naar het werk te komen, wordt het milieu minder belast. Maar ook kunt u de keuze voor elektrische auto’s mogelijk maken. Hoewel elektrische auto’s nog steeds duurder in aanschaf zijn, zijn de kosten in gebruik aanzienlijk lager. Natuurlijk kunt u vanuit de organisatie een groener mobiliteitsbeleid stimuleren door bijvoorbeeld een laadpunt en laadpas te faciliteren. 

Alternatieve keuzes

Werkgevers willen dat werknemers prettig, veilig en efficiënt kunnen reizen en werken. De toename van congestie op wegen en spoor heeft effect op de productiviteit van medewerkers. Om medewerkers zo efficiënt en effectief mogelijk hun werk te laten doen, is het dus van belang hen tegemoet te komen in hun keuze voor een vervoersmiddel. Op sommige dagen zal misschien zelfs blijken dat de optie géén vervoersmiddel (thuiswerken) de beste keuze is voor de productiviteit van de medewerker. Het is dan mooi als het mobiliteitsbeleid dergelijke flexibiliteit toestaat want het ondersteunt zowel effectief werkgeverschap als goed werknemerschap.

Bovenstaande keuzes dragen bij aan aantrekkelijk werkgeverschap. Het is heel prettig om als medewerker invloed te hebben op de te maken keuzes die passen bij de persoonlijke situatie. Vooral jongeren zijn zich erg bewust van mobiliteit. Zo vindt er onder deze doelgroep een verschuiving plaatst van het bezitten van voertuigen naar het gebruiken van een mix aan voertuigen. 

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.