Nieuws- en persberichten

24aug
2018

De toekomst van elektrisch rijden: 9 vragen aan NewMotion

De toekomst van elektrisch rijden: 9 vragen aan NewMotion

Het in Amsterdam gevestigde NewMotion is een pionier in het opladen van elektrische voertuigen. Dit doen ze door slimme laaddiensten te ontwikkelen en te ondersteunen. Zo biedt NewMotion laadpalen, een mobiele app en een laadpas die toegang biedt tot tienduizenden laadpalen.

Als aanbieder van elektrisch leasen, werkt ALD Automotive al jaren samen met dit toonaangevende bedrijf. Wij stelden hen 9 vragen over de toekomst van elektrisch rijden.


1. Hoeveel laadpunten heeft NewMotion en hoeveel daarvan zijn openbaar?


Momenteel bieden wij al toegang tot meer dan 76.000 publieke laadpunten in 25 landen. Inmiddels hebben wij 40.000 NewMotion slimme laadpunten verkocht door heel Europa. Aangezien we in Nederland zijn begonnen, staat het merendeel hier. Wij richten ons voornamelijk op thuis- en kantoorlocaties. Deze laadpalen kunnen openbaar worden gemaakt door de eigenaar, maar dit hoeft niet. De klant bepaalt of hij de laadpaal wil openstellen voor derden en tegen welk tarief.
 

2. Hoe snel is de auto geladen?


Dat is een belangrijke vraag, want hier zijn veel misverstanden over. Om te beginnen wordt de snelheid van het laden in de meeste gevallen niet beperkt door de lader, maar eerder door de elektrische aansluiting op de locatie of de auto.

De meeste laders voor thuisgebruik, ook die van NewMotion, hebben een omvormer voor drie fasen en gaan tot 22 kW. Veel auto’s hebben echter een zogenaamde 1 fase omvormer, waardoor de maximale snelheid voor regulier laden met wisselstroom (AC) beperkt wordt tot zo’n 7 kW. In Nederland heeft de normale huisaansluiting drie fasen, maar is de totaal beschikbare capaciteit voor het huis niet meer dan 16 kW.  Je kunt dus op die snelheid laden thuis, maar let op, dan moet je dus geen wasmachine aan hebben staan want dan slaan de stoppen door. Als stelregel kun je aanhouden: 1 kWh is 5 kilometer. Dus als je laadt met 7 kW, dan voeg je 35 km bereik per uur toe aan je auto.
 
Als het echt belangrijk is om snel te laden, dan helpt alleen snelladen met gelijkstroom (DC). Alle auto’s kunnen DC laden, maar het elektriciteitsnet ondersteunt dit niet. Zo’n lader neerzetten is daarom relatief duur, minimaal 5x zo duur. En hoe meer kWh, hoe duurder. De vuistregel blijft gelijk. 50 kW DC betekent dus ook dat er ongeveer 250 kilometer per uur geladen kan worden. In DC worden hier en daar nu 350kW-laders uitgerold langs snelwegen, ofwel 1750 km per uur! 


3. In hoeverre is de elektriciteit op duurzame wijze opgewekt?


Wij zijn zelf geen locatiebeheerders, dus is het aan onze klanten om te besluiten welke energieleverancier zij in de arm nemen. Gemiddeld genomen is energie uit het stopcontact ‘grijs’, dat wil zeggen: voor 45% opgewekt met fossiele brandstoffen. Groen is natuurlijk altijd beter. Om toch wat invloed te hebben op het gebruik van duurzame energie, garanderen wij groene stroom op publieke laadsessies met de NewMotion laadpas. Wij investeren in Europese windenergie, door middel van het kopen van GvO’s. Het aantal kWh dat wordt geladen op publieke laadpalen met de NewMotion laadpas, kopen wij in.

 
4. Wat betekent de invoering van de WLTP voor jullie?


Wij vinden dit een mooie ontwikkeling, aangezien de EV-rijder daarmee bijvoorbeeld veel nauwkeuriger weet wat de actieradius van de auto in de praktijk is. Hierdoor komt hij niet voor een verrassing te staan als blijkt dat zijn nieuwe EV minder kilometers kan afleggen dan verwacht.


5. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op laadgebied?


Een van de belangrijkste ontwikkelingen op dit moment is Vehicle-to-Grid, oftewel V2G. Met V2G kunnen elektrische auto’s dienen als tijdelijke energieopslag door niet alleen stroom van het elektriciteitsnet af te nemen, maar dat ook weer terug te leveren. V2G stelt ons in staat meer gebruik te maken van hernieuwbare en schonere energie en daarbij de pieken en dalen op het elektriciteitsnet op te vangen.
 
Een andere belangrijke ontwikkeling is de opkomst van Dynamic Load Balancing, ook wel DLB. De laadpalen van NewMotion zorgen er in combinatie met DLB voor dat de beschikbare stroomcapaciteit van een huis- of kantooraansluiting optimaal verdeeld wordt (de magnetron mag dan weer aan).


6.  Welke ontwikkelingen zie je in de lease industrie en hoe spelen jullie daar op in?


Wij zien een toename van Private Lease in combinatie met een laadpunt thuis of op de zaak. Daarnaast zien we dat de leasemaatschappijen breder naar de markt kijken. Welke zaken kunnen zij klanten bieden voor een totaal duurzame oplossing? Denk bijvoorbeeld aan de integratie van zonnepanelen, zodat de elektrische leaserijder zijn of haar auto kan opladen met zelf opgewekte groene energie. Daarnaast wordt er ook gekeken naar deelauto’s, zowel zakelijk als privé.


7. Welke voordelen levert de samenwerking tussen NewMotion en ALD op?


De samenwerking zorgt voor totale ontzorging, zoals eenvoudig laden thuis, op het werk of onderweg. Wij maken het samen met ALD mogelijk om zorgeloos van een brandstofauto over te stappen op een volledig elektrisch voertuig. Ook zorgt de samenwerking voor een kostenbesparing. Alles onderbrengen bij één partij gaat klanten een kostenvoordeel opleveren, onder andere op het gebied van roaming.


8. De 'lege accu angst' wordt vaak als belemmering gezien om op een elektrische auto over te stappen. In hoeverre is deze angst terecht en wat doen jullie om deze (ongegronde?) angst weg te nemen?


We doen er alles aan om de overstap naar elektrisch rijden zo makkelijk mogelijk te maken. Zo heb je als NewMotion klant toegang tot het grootste netwerk van Europa (met meer dan 76.000 publieke laadpunten), waardoor je probleemloos van Nederland naar Italië kan rijden. Ook regelen we voor elektrische leaseauto’s altijd een laadvoorziening, thuis of op de zaak. Hierdoor kun je altijd vertrekken met een volle accu.


9. Wat weten veel elektrische rijders niet over laadpalen dat ze wel zouden moeten weten?


Er is nog veel onbekendheid over het eerder besproken Dynamic Load Balancing. En, zoals in de vorige vraag ook al werd benoemd vragen veel mensen zich nog steeds af of zij wel op tijd een laadpaal tegenkomen tijdens hun reis. Die zorg is niet nodig, want wij bieden inmiddels toegang tot 76.000 publieke laadpunten in 25 landen. Ook waar het gaat om laadtijden maken mensen zich doorgaans ten onrechte zorgen, want in de praktijk valt dat EV-rijders altijd heel erg mee.

 

Meer weten? Download onze gratis whitepaper:
De sterke opkomst van elektrisch rijden

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.