Nieuws- en persberichten

08aug
2018

Innovatie van de maand: stilstaand racen met de auto hyperloop

Innovatie van de maand: stilstaand racen met de auto hyperloop

Stelt u zich eens voor: u zit achter het stuur in uw auto en leest de krant of tikt een e-mail. De toerenteller staat op nul. Normaal staat u in zo’n situatie geparkeerd of stil in de file. Maar als het aan deze innovatie van de maand ligt, staat u in een dergelijke situatie verre van stil.

Sterker nog, u raast met een snelheid van 320 km per uur naar uw bestemming. Daar is Arrivo, de eerste hyperloop voor auto’s!

Eerder schreven we al een artikel over de hyperloop, een high-speed transportsysteem met bijna-vacuüm buizen, waarin capsules met passagiers voortbewegen. Supersnel, stil én emmissievrij. 

Maar als leasemaatschappij kijken wij natuurlijk met veel interesse naar Arrivo, de nieuwe hyperloop-startup van topingenieur en ruimtevaartveteraan Brogan BamBrogan. Arrivo wil namelijk auto’s mét passagiers gaan vervoeren. Anders dan ‘gewone’ hyperloop-technologieën zal Arrivo echter geen gebruik maken van een vacuüm-buis. 

Lokaal reizen op topsnelheid 

In plaats daarvan richt Arrivo zijn pijlen op een open, gemagnetiseerd spoor dat parallel loopt aan bestaande snelwegen. De maximale snelheid? Ongeveer 320 km/u.  Niet bepaald supersonisch als u het vergelijkt met de ‘gewone’ hyperloop waarbij passagiers – in theorie – met 1000 km/u van A naar B zouden flitsen.Luchtweerstand zorgt bij hogesnelheidstreinen namelijk voor meer dan 95 procent van het energieverbruik tijdens de reis. Als die druk weg is, kan de snelheid dus veel makkelijker worden opgevoerd.

De luchtdruk is voor Arrivo geen probleem, zegt BamBrogan: “We willen niet per se de hoogste snelheid halen gezien wij ons focussen op korte, directe routes tussen de 15 en 100 km”. Een rit die nu met de auto 35 tot 70 minuten duurt, zou met het systeem van Arrivo in tien minuten kunnen worden voltooid, zo schat de ondernemer.

Minder snel maar wel realistischer

BamBrogan’s alternatieve aanpak heeft een puur praktisch motief: de benodigde infrastructuur is een stuk simpeler en dus ook goedkoper en daarmee makkelijker te implementeren. Het bewijs hiervoor? De technologie die Arrivo in gedachten heeft, lijkt verdacht veel op dat van de Shanghai Transrapid, een door Siemens ontwikkelde magneetzweeftrein. De trein is al sinds 2004 operationeel en heeft een topsnelheid van 430 km/u.

De autotrein opnieuw uitgevonden zo lijkt het. Met Arrivo, en dat is hét innovatieve element vergeleken met de reguliere hyperloop of de magneetzweeftrein, kunt u gewoon lekker in uw eigen auto blijven zitten in plaats van in een drukke treincoupé.  Geen files meer, geen luidruchtige medepassagiers en sneller dan ooit aankomen op uw bestemming.  Heerlijk toch?

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.