Iedereen heeft een voorkeur; van politiek tot kledingstijl en van potentiële partner tot wasmiddel. Maar is dit ook het geval op het gebied van automerken? Autoscout24.nl, online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland, deed onderzoek* naar de autovoorkeuren van Nederlanders.
Hieruit blijkt dat wanneer Nederlanders op zoek gaan naar een andere auto, 45 procent de aanschaf van een elektrische auto overweegt. Millennials (50%) staan hier zelfs nog iets welwillender tegenover dan vijfenvijftigplussers (41%).
Noorden minder bezig met milieu dan stedelingen
Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft (45%) van de Nederlanders de aanschaf van een elektrische auto overweegt. Bij autobezitters in Groningen, Friesland en Drenthe is dat percentage iets lager, namelijk 40%. Terwijl zelfs meer dan de helft (52%) van de stedelingen een elektrische auto overweegt.
Toyota- en Volkswagen-rijders meest merkvast
Het blijkt verder dat bijna de helft van de Nederlanders (46%) een vaste voorkeur heeft voor een bepaald automerk en dat vrouwen (43%) minder merkvast zijn dan mannen (49%). Toch geeft 64 procent van de autobezitters aan dat zij in het verleden twee of meer keer van automerk veranderd zijn. Opvallend is dat mannen (67%) vaker van automerk hebben gewisseld dan vrouwen (60%). Opel-rijders wisselen het snelst van auto (9% binnen een jaar) en Toyota- en Volkswagen-rijders hebben een auto gemiddeld het langst in hun bezit (beiden 10% langer dan 10 jaar).
Bij ALD Automotive zien we de stijgende populariteit van volledig elektrische voertuigen ook bij onze zakelijke klanten terug. De actieradius van de nieuwe elektrische auto’s neemt steeds verder toe en ook het aanbod betaalbare elektrische leasemodellen breidt zich uit. Ruim 10% van onze vloot is inmiddels (semi-)elektrisch en vooral in het aandeel volledig elektrische modellen verwachten we een flinke groei de komende periode.
Bron: Autoscout24.nl