Nieuws- en persberichten

27feb
2018

De doorbraak van elektrisch rijden is de uitbouw van infrastructuur

De doorbraak van elektrisch rijden is de uitbouw van infrastructuur

Niemand twijfelt er nog aan: elektrisch aangedreven voertuigen zijn de toekomst. Mercedes-Benz introduceerde in het begin van de 19e eeuw al de eerste elektrische wagens. Toen moesten ze nog plaats maken voor fossiele brandstoffen maar inmiddels is er een omgekeerde beweging aan de gang.

Wij spraken met Michael Rost, Key Account Manager Lease bij Mercedes-Benz Cars Nederland over elektrisch rijden anno nu, innovatie en de rol van Mercedes-Benz. 

Wat is de innovatiekracht van Mercedes-Benz? 

“Mercedes-Benz Cars is onderdeel van Daimler – de uitvinder van de automobiel en dus al meer dan 130 jaar pionier en innovator. Naast personenwagens is het Duitse internationale concern ook constructeur van bestelwagens, trucks en autobussen. We bieden complete mobiliteitsoplossingen aan en door die aanpak creëer je schaalgrootte en doorzie je sneller de effecten van het gebruik van nieuwe technologieën. Om een bekend voorbeeld te noemen: Mercedes-Benz was het eerste merk dat het ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) introduceerde. Dit is inmiddels een technologie die door iedereen wordt gebruikt en bij wet is vastgelegd.” 

Hoe kijkt Mercedes-Benz aan tegen de ontwikkeling van elektrisch rijden?

“De technologie is voor ons niet helemaal nieuw. De eerste elektrische vrachtwagens, die in Nederland geleverd werden in 1904, waren van Mercedes-Benz. Deze werden in gebruik genomen door Amstel Bier voor distributie in de stad. Honderd jaar later is dan ook niet het produceren van elektrische auto’s de grootste uitdaging. De uitdaging ligt in de infrastructuur, want die staat nog niet voldoende. Maar dat komt wel goed. Nederland is een pioniersland. We hebben inmiddels ongeveer 33.000 laadpunten, dat is meer dan in menig ander land. Daarnaast komt het er ook op aan om mensen te overtuigen van batterij-aangedreven voertuigen - de angst voor de beperktere actieradius speelt daarin een rol. 

Hoe komt het dat Nederland hierin pionierend is? 

“Nederland zet traditioneel in op nieuwe en vooral milieuvriendelijke technologieën. Die lijn wordt met elektrisch rijden verder doorgetrokken. In die zin is het betreurenswaardig dat er een rem op de fiscale stimulans is gekomen. Het fiscale voordeel was jarenlang een aanjager om een succesvol elektrisch verhaal te schrijven. Dat is dit jaar veranderd en daardoor zien we een groeiende terughoudendheid bij het grote publiek. Neemt niet weg dat elektrisch rijden - batterij en waterstof aangedreven - de technologie van de toekomst is. Wij zetten daar volop op in. In de komende jaren wordt niet minder dan 10 miljard euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van alternatieve aandrijvingen. Daarnaast zorgen we ervoor dat in al onze productlijnen een elektrische variant aanwezig is.” 

Hoelang duurt het voordat het wagenpark 100% elektrisch is?

“Volgens het meest gewenste schema zou dat in 2030 zijn. Voor het normale verloop zou voor elke elektrische auto die erbij komt een gewone auto weg moeten. Als je naar het normale vervangingspatroon kijkt, dan ben je minimaal 20 jaar verder voordat alle conventionele auto’s die verkocht worden helemaal weg zijn. Het succes van de elektrificatie van het wagenpark gaat uiteraard hand in hand met de beschikbare infrastructuur – ook daar is werk aan de winkel. Met Mercedes-Benz zetten we niet alleen in op alternatieve aandrijvingen. Wij zijn ervan overtuigd dat de diesel- en benzinemotoren nog een toekomst hebben, zeker in combinatie met alternatief aangedreven modellen, zoals de plug-in hybrid. In 2025 verwachten wij wereldwijd 25% elektrische varianten te verkopen.

Wat moet er gebeuren om elektrisch rijden een zetje te geven?

“Elektrisch rijden is ongelooflijk comfortabel... Het is nu geadopteerd door met name plug in-rijders. Die zogenaamde ‘early adopters’ staan aan de vooravond van een keuze: kiezen ze louter in functie van fiscale voordelen? Nemen zij het ongemak van de actieradius van een elektrische batterij-aangedreven auto voor lief? Kiezen zij voor een verlaagde bijtelling? Veel vragen, dus. Veel bedrijven zeggen dat ze in 2020 een zero emissievloot willen hebben, dus dat ziet er goed uit. Het is aan ons om de angst voor de beperkte actieradius weg te nemen door totale mobiliteitsoplossingen aan te bieden. Daarnaast moet er ook resoluut worden gekozen voor de uitbouw van de nodige infrastructuur. Naast de elektrische auto’s waarvan het aanbod alleen maar groter zal worden, is dit een cruciaal element voor de doorbraak.” 

Toekomstplannen Mercedes

Dat Mercedes-Benz een van de aanjagers is van het elektrisch rijden, blijkt onder meer uit de berichtgevingen van het moederbedrijf in januari. Hierin maakten zij bekend dat Mercedes-Benz in zes fabrieken verspreid over drie continenten elektrische auto’s gaat produceren. Mercedes meldde ook dat het een wereldwijd batterijnetwerk voor de productie van de accu’s op wil zetten. Hiermee speelt Mercedes-Benz in op de vraag naar elektrisch rijden voor 2030.

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.