Nieuws- en persberichten

27sep
2017

ALD Automotive over innovatie; Experimenteren vs. weten wat we gaan doen

Innovatie hangt nauw samen met onzekerheid. Dat vraagt om een nieuwe manier van werken. Hoe geeft ALD Automotive vorm aan experimenten waarmee vernieuwing wordt aangejaagd? En hoe zorgen we ervoor dat de leaseoplossingen van morgen ook versneld worden doorgevoerd? 

Marketing & Strategy manager Lonneke van der Horst, vertelt hoe er met kortlopende experimenten binnen ALD Automotive gewerkt wordt aan innovatie en hoe je de medewerkers “mee” krijgt in de aanloop naar een vernieuwing.

Drie belangrijke ontwikkelingen

De leasemarkt staat aan de vooravond van drie belangrijke ontwikkelingen die samen gaan komen: autodelen, elektrisch vervoer en autonoom rijden. Dit leidt tot een andere vraag naar mobiliteit en compleet nieuwe businessmodellen. Het gebrek aan voorspelbaarheid vraagt om een nieuwe manier van innoveren.

Experimenteren

Geen uitgebreide businesscases meer, maar ideeën in snel tempo omzetten tot prototypes en vervolgens op kleine schaal testen in de markt. Werkt het? Dan ontwikkelen we het verder. Zo niet, dan weten we dat ook weer en pakken we het volgende idee aan;“Learning by Doing” dus. Met deze innovatieaanpak brengen we versneld nieuwe mobiliteitsconcepten naar de markt, leren en ontdekken dus gaandeweg.

Kort geleden hebben wij een innovatie-experiment uitgevoerd met een digitale reis assistent. In de ochtend en de middag ontvingen leaserijders persoonlijk reisadvies-op -maat via WhatsApp. Niet geautomatiseerd, maar met behulp van 8 ALD’ers die in shifts, om 6 uur ’s ochtends en 4 uur s’ middags, leaserijders appberichten stuurden. Op deze manier konden we in een hele korte tijd de vraag gevalideerd krijgen of leaserijders anders gaan reizen bij meer inzicht en advies over de mogelijkheden. Zonder IT-capaciteit, en met minimale inspanning en kosten.

Nieuwe manier van innoveren

Hoe geef je vervolgens richting aan je innovaties? Waar zeg je ja tegen? Alle innovaties die we bij ALD opstarten worden getoetst op klantfricties. Daarmee bedoelen we de zaken die je belangrijk vindt, maar waar je tegelijkertijd mee worstelt als het gaat om leasing en mobiliteit. Om die goed te begrijpen hebben we veel klanten gesproken.

De klantfricties zijn het startpunt van al onze innovaties. Sluit een idee niet aan op één van de fricties, dan wordt het idee ook niet verder uitgewerkt. Op deze manier zorgen we ervoor dat we met innovaties ook echt waarde toevoegen.

Doe, verbeter- en vernieuworganisatie 

Om ervoor te zorgen dat zowel op verbetering als op vernieuwing slagen worden gemaakt, werken wij met een zogenaamde doe-, verbeter- en vernieuworganisatie. Innovatie vraagt om eigen focus en een eigen aanpak. Snelheid, minimale governance en buiten de kaders denken zijn de kenmerken van de vernieuworganisatie. Hierbinnen vinden proeftuinprojecten plaats met een eigen dynamiek. Is een innovatie het proeftuinstadium gepasseerd en hebben de experimenten laten zien dat er met de innovatie voldoende waarde gecreëerd kan worden? Dan gaat de verbeterorganisatie aan de slag met implementatie en de hierbij behorende project managementskills en aandacht voor goede borging. Deze wisselwerking zorgt ervoor dat innovaties sneller doorgevoerd kunnen worden en dus nog sneller hun weg naar de klant weten te vinden.
 

Blijf op de hoogte

Volg ons nu ook op LinkedIn en Twitter en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.