Per 1 september 2017 is de officiële NEDC-meetmethode voor brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe auto’s vervangen door de WLTP-test. Belangrijkste reden hiervoor is dat de zogeheten Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure een realistischer beeld geeft van het praktijkverbruik.
De vorige NEDC-testmethode (New European Driving Cycle) kreeg veel kritiek, omdat de resultaten te veel afwijken van de werkelijkheid. Deze laboratoriumtest was gedateerd en bood ruimte om de testresultaten gunstiger te laten uitkomen dan in de praktijk haalbaar is.
Bij de nieuwe WLTP-test zullen de metingen nauwkeuriger zijn omdat er in de praktijk wordt getest. De emissies zoals fijnstof en stikstofoxiden worden direct op de weg gemeten voor een realistisch beeld. De test beperkt zich ook niet tot een bepaalde uitvoering, ook de invloed van optionele voorzieningen wordt meegenomen.
Antwoorden op deze en andere vragen vindt u in ons nieuwe artikel. Of download ook onze nieuwe whitepaper over WLTP.
Volg ons op LinkedIn en lees wekelijks inspirerende verhalen over innovatie en mobiliteit.
Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.
Follow @ALDAutomotiveNL