Nieuws- en persberichten

04apr
2017

Zijn de Nederlandse wegen klaar voor de zelfrijdende auto?

Zijn de Nederlandse wegen klaar voor de zelfrijdende auto?

De zelfrijdende auto’s zijn geen toekomstmuziek meer. Voorspeld wordt dat we al vanaf 2020 zelfrijdende voertuigen op de openbare weg zullen zien. Royal HaskoningDHV en TNO deden in opdracht van Rijkswaterstaat en Crow onderzoek naar het Nederlandse wegennet.

De meeste auto’s van nu zijn semi-autonome auto’s die vooral gebruikmaken van City Safety, Lane Keeping en de Adaptieve Cruise Control. Een volledig autonome auto is in staat om alle functies over te nemen zonder interactie van de bestuurder. Maar voordat we volledig autonoom kunnen rijden, is het belangrijk om te weten of het Nederlandse wegennet wel klaar is voor de zelfrijdende auto.

Huidige situatie: gemengd verkeer

De Nederlandse wegen worden momenteel bereden door gemengd verkeer. Zo heb je de ‘gewone’ auto én auto’s met zelfrijdende functies. De auto met een zelfrijdende functie kun je onderverdelen in 5 categorieën. Om een voorbeeld te geven: onder categorie 1 zitten semi-autonome auto’s die gebruik maken van bijvoorbeeld Lane Keeping Assistant (LKAS) en Adaptive Cruise Control (ACC) waarbij de bestuurder nog steeds het voertuig bestuurt op basis van input uit de weg(omgeving). De categorie 5 voertuigen zijn auto’s die volledig automatisch rijden. Er is geen bestuurder meer nodig.

Wat brengt de toekomst?

Uit het onderzoek dat is uitgevoerd door Rijkswaterstaat en kennisinstituut Crow, komt naar voren dat we voorlopig nog geen grote veranderingen hoeven te verwachten op de Nederlandse wegen. Mede door het gemengde verkeer zal de menselijke bestuurder nog steeds een belangrijke rol spelen op de openbare weg. 

De voorspelling is dat we pas vanaf 2050 grote aanpassingen kunnen verwachten. Je kunt hierbij denken aan smallere rijstroken. Deze rijstroken kunnen bijvoorbeeld smaller worden, omdat zelfrijdende auto’s minder ruimte nodig hebben. Ze richten zich voornamelijk op de markeringen waardoor ze nauwelijks slingeren. Daarnaast zullen ook de middenbermen en de vangrails verdwijnen, waardoor de rijrichting kan worden aangepast aan de drukte. Ook verkeerslichten kunnen in de toekomst zien hoeveel voertuigen er bijvoorbeeld wachten en zullen verkeersborden overbodig worden.

Is Nederland klaar voor zelfrijdende auto’s? Nee, nog niet. Die slimme wegen zullen uiteindelijk wel gaan komen, maar we moeten nog even geduld hebben. Rijkswaterstaat zal de komende jaren in ieder geval experimenteren met innovatieve technieken zoals slimme verkeerslichten. Die moeten niet alleen communiceren met de zelfrijdende auto’s, maar zorgen ook voor een betere doorstroming van verkeer.

Het volledige onderzoek van Rijkswaterstaat en kennisinstituut Crow kun je hier lezen.

Blijf op de hoogte

Volg ons nu ook op LinkedIn en Twitter en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Ook interessant

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Wat kost opladen elektrische auto

Lees het artikel.

Deze elektrische modellen kunnen we binnenkort verwachten.

elektrische modellen

Lees het artikel.

 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.