Nieuws- en persberichten

25jul
2017

Praktijktest: wat is de ideale reismix van een leaserijder?

Praktijktest: wat is de ideale reismix van een leaserijder?

Wat gebeurt er als een leaserijder een mix van mobiliteit aangeboden wordt: blijft hij of zij (uit gewoonte) de auto pakken of is men bereid om verschillende vormen van mobiliteit te proberen? We volgden drie leaserijders en namen de proef op de som.

Zij mochten zes weken lang hun eigen mobiliteitsmix samenstellen en zelf bepalen wanneer ze welk vervoermiddel gebruikten. Dit zijn de meest verrassende uitkomsten:

1.    De auto bleef vaker staan

We zagen dat de routine van ‘even de auto pakken’ werd doorbroken. Voor korte afstanden werd vaak de e-bike of e-scooter gepakt. Resultaat: een totaal andere reisbeleving dan met de auto. Namelijk: lekker in de buitenlucht, meer beweging (op de e-bike), wendbaarder zijn (met de e-scooter) en geen parkeerproblemen.

2.    Mobiliteitsmix is ook echt een mix

Wat opvalt, is dat keuzevrijheid ook echt tot een reismix leidt. Zo gebruikte bijna iedere deelnemer altijd meerdere vervoersmiddelen; slechts één deelnemer wilde gedurende één week geen afscheid van zijn auto nemen. Opvallend was verder het gebruik van de e-bike en e-scooter. Deze maakte bij 2 van de deelnemers iedere week deel uit van de reismix. Het OV werd door 1 deelnemer wekelijks gebruikt en bij een andere deelnemer in 3 van de 6 weken. 

3.    Kosten belangrijkste motivatie

Men is zich erg bewust van de kosten van de verschillende vervoersmiddelen. Dat is dan ook een belangrijke motivatie om voor een mobiliteitsmix te kiezen. Ook gaven de deelnemers aan het maximale leasebedrag (dat door de werkgever beschikbaar wordt gesteld) niet compleet te besteden, zodat de privé maandlasten niet hoeven te stijgen. Sterker nog: ook bij de auto in privébezit zoekt men actief naar vervoerscombinaties, zodat dat de ‘grote’ auto ingeruild kan worden voor een kleinere.

4.    Gezondheid, milieu, reistijd ook belangrijke stimulansen 

Het bewegen tijdens het reizen werd als voordeel ervaren. In dat geval kiezen ze bijvoorbeeld voor een fiets of een e-bike, die geschikt gevonden wordt voor afstanden van vijftien tot twintig kilometer. Ook het milieu wordt genoemd als overweging om voor een reismix te kiezen. Er wordt dus vaker voor ‘groen en gezond’ gekozen, maar dat betekent niet dat traditionele motivaties geen rol meer spelen. De reistijd wordt namelijk ook nog steeds genoemd als motivatie voor een bepaald vervoersmiddel.

5.    Even genieten in sportauto of cabrio

Uit het experiment blijkt dat het stereotype ‘mannen houden van dikke auto’s’ aardig opgaat. Want als één van de grote voordelen werd ervaren dat ook een weekend in een sportwagen of in een gave cabrio kon worden gereden. 

6.    Doorbreken van nieuwe gewoontes door nieuwe inzichten en fun

Het is niet gemakkelijk om tot nieuw gedrag te komen. Daarvoor is het nodig om vaste patronen te doorbreken. Dit kan bijvoorbeeld door een persoonlijk reisadvies aan te bieden. Zulke informatie kan voldoende stimulans zijn om patronen te doorbreken en tot nieuw gedrag te komen. Een andere belangrijke motivatie is ‘fun’. Als er voor de e-bike of e-scooter gekozen werd, waren de gebruikers lovend over de totale reisbeleving. Dat kwam doordat ze buiten waren, de beweging die komt kijken bij de e-bike en doordat men (in een stad) wendbaarder is met een e-scooter. Een van de deelnemers heeft direct na afloop van het experiment zelfs een e-scooter gekocht!

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van de reismix in uw mobiliteitsbeleid? Kom gerust eens bij ons langs voor een vrijblijvend gesprek over mobiliteitsoplossingen op maat. 

Blijf op de hoogte

Volg ons nu ook op LinkedIn en Twitter en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.