Meer dan de helft van de leaserijders zou graag de beschikking hebben over een e-bike. Dat blijkt uit ons onderzoek onder 130 leaserijders. Wij deden dit onderzoek voorafgaand aan het experiment “6 Weken Lang je eigen Wagenpark” waarbij we 5 deelnemers volgen bij hun reis naar en terug van het werk.
E-bike een populaire keuze voor leaserijders
Op basis van deze uitkomst kunnen wij gerust stellen dat de e-bike definitief is doorgebroken als hét alternatief voor het woon-werkverkeer.
Keuzevrijheid. Dat is wat een werknemer vandaag de dag wil. Van de 130 deelnemers aan de enquête geeft namelijk 90% aan de keuze te willen hebben tussen één of meerdere vervoersmiddelen. De combinatie van een e-bike en het openbaar vervoer, aangevuld met een (elektrische) auto blijkt veruit het populairst. Bijna een kwart van de deelnemers (24%) geeft deze combinatie aan als ideale reismix. De combinaties e-bike en auto (22%) en openbaar vervoer en auto (17%) komen op een tweede en derde plek.
De e-bike en meer beweging
In totaal wil 55% van de deelnemers de e-bike toevoegen aan hun ideale reismix. Voor de meesten is meer beweging de belangrijke reden. Een kwart van de mensen zegt als het de beschikking over een e-bike zou hebben ook langere afstanden af te willen leggen. Voor 20% speelt het milieu een belangrijke rol. Zo zouden zij bijvoorbeeld korte autoritjes willen vervangen door de elektrische fiets.
|
Tip: wilt u meer weten over de regelgeving, fiscale voordelen en de visie van de ANWB op de e-bike? Download dan gratis ons whitepaper.
|
Stad en vliegveld het wisselmoment
Op de vraag op welk moment zij zouden willen switchen van vervoersmiddel, werd de overstap op het OV het meest genoemd. Vooral wanneer ze moeten reizen naar een grote stad of naar een locatie in de binnenstad. Ook het reizen van of naar het vliegveld is voor een aantal een reden om het openbaar vervoer te verkiezen boven de auto.
Fiscale voordelen e-bike
De e-bike hoort erbij en het wordt in verschillende regio’s ook steeds aantrekkelijker om een e-bike zakelijk aan te bieden. Zo kunnen bedrijven in Utrecht in aanmerking komen voor een subsidie van maximaal €1000,- per e-bike. Rotterdam biedt werknemers voordeel door hen €550,- subsidie te bieden op de aanschafprijs van de fiets. Woont en of werkt u in onze hoofdstad? Amsterdam biedt een mobiliteitsfonds met een dekking tot €25.000 voor maatregelen die bijdragen aan het mijden van de spits. Kortom, de elektrische fiets is niet alleen goed voor het milieu en voor de gezondheid van uw werknemers, maar biedt u ook verschillende fiscale voordelen.
Blijf op de hoogte
Volg ons nu ook op LinkedIn en Twitter en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.
Ook interessant