Nieuws- en persberichten

11apr
2017

20 tot 30 jaar nodig om mobiliteit als een service aan te kunnen bieden

20 tot 30 jaar nodig om mobiliteit als een service aan te kunnen bieden

Waarom is het aanleggen van meer asfalt de oplossing voor het fileprobleem? Kan de inzet van technologie ervoor zorgen dat we in de toekomst filevrij kunnen rijden? Wat kan een leasemaatschappij zelf doen binnen deze discussie? Wouter Karssen van Autoblog.nl vertelt hoe we het fileprobleem kunnen oplossen.

Waarom is het aanleggen van meer asfalt de oplossing om filevrij rijden te realiseren?

“In Nederland zijn we al best ver met slimme mobiliteit. We hebben borden boven de weg om aan te geven waar de files staan, verkeersinformatie is gedetailleerd, we hebben carpool- en wisselstroken, enzovoorts. Dat werkt voor een gedeelte, maar de rek is er nu wel uit. Hier zijn verkeersexperts het ook over eens, we hebben niet heel veel andere mogelijkheden meer. Dan is de enige oplossing om meer asfalt aan te leggen.

Daarnaast is het zo dat de economie groeit en Nederland een land is met een ruimtelijke ordening waarin er keuzes zijn gemaakt om vinex-wijken niet altijd aan te leggen bij een grote stad. Dit betekent dat mensen de auto moeten nemen, omdat het openbaar vervoer niet goed genoeg is. Kortom, we hebben auto’s nodig om ons te verplaatsen en hiervoor hebben we niet genoeg asfalt.”

Wat kan de inzet van technologie doen om het fileprobleem op te lossen op de lange termijn?

“Over 20 tot 30 jaar wanneer mobiliteit als een service en zelfrijdende auto’s een feit zijn, dan kun je heel anders met het concept mobiliteit omgaan. Dan bestel je pas een auto als je die nodig hebt. Maar de verwachting is niet dat dit er binnen 10 jaar al is. De technologie is ook nog niet toereikend. Is die technologie er wel, dan moet er eerst voldoende populariteit ontstaan om dit een succes te laten worden.”

Is big data een oplossing voor het fileprobleem?

“Ja en nee. Je kunt heel veel reispatronen gaan destilleren, maar de grote vraag is dan wat je er vervolgens mee gaat doen. In een ideale wereld zou iedereen bedenken om niet te gaan rijden wanneer zij kunnen zien dat er veel file staat. Maar ik vraag het me af of dit echt zo werkt. Soms heb je gewoon geen keuze. Apps zijn hierin leuk om te kunnen voorspellen wat de files zijn en worden, maar het enige wat je niet kun voorspellen met big data is de toekomst. Het is een aanname gebaseerd op feiten uit het verleden. Een file kan de ene keer zo opgelost zijn, maar op een andere moment weer ontstaan doordat er een ongeluk is gebeurd.”

Welke innovaties voorkomen het aanleggen van meer asfalt?

“Ik denk dat het heel erg tegenvalt welke innovaties dit echt kunnen voorkomen. Ook een zelfrijdende auto zal in eerste instantie meer ruimte nodig hebben, dan een niet-zelfrijdende auto. De huidige technologie in die auto’s houden namelijk meer afstand en zijn voorzichtiger. Dus krijg je ook weer meer file.

Het “in een treintje rijden” zou wel effect kunnen hebben, maar dit vergt een zekere vorm van samenwerking en de overheid dient hier een leidende rol in te spelen. En dat gebeurt op dit moment niet.

En zodra autorijden zo luxe wordt dat je zelf niks meer hoeft te doen, het comfort hebt van het OV maar je de ruimte niet hoeft te delen, dan gaat niemand toch meer met het openbaar vervoer? Het zou daarom dus ook weer een aanzuigende werking kunnen hebben op het aantal auto’s op de weg. En dan heb je ook weer meer asfalt nodig.”

Wat kan een leasemaatschappij doen binnen deze discussie?

“Als leasemaatschappij zou je kastjes kunnen plaatsen in iedere auto en hiermee onderzoeken wat de verschillende verplaatsingen zijn. Daarop kan je een model loslaten om bijvoorbeeld te kijken wie met elkaar mee had kunnen rijden of wie iets later had kunnen vertrekken om niet in de file te staan. Je gaat hiermee eigenlijk een beetje op de stoel van TomTom of Google zitten en misschien zelfs wel van de overheid. 

Een leasemaatschappij zou ook zeker een groot aandeel kunnen hebben in het aanbieden van mobiliteit als een service. Maar zover zijn we gewoon nog niet. We gaan nu pas de eerste praktijktesten zien, voordat alle resultaten onderzocht zijn gaan we al snel richting 2020.

Blijf ook op de hoogte

Volg ons nu ook op LinkedIn en Twitter en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Ook interessant

De belangrijkste fileoplossingen tijdens het BNR filedebat.

BNR filedebat

Lees het artikel.

Flexibele reistijden en thuiswerken oplossing voor fileprobleem.

Enquete oplossing fileprobleem

Lees het artikel.

 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.