Nieuws- en persberichten

16mrt
2017

5 zaken om op te letten als u kiest voor een elektrische auto

5 zaken om op te letten als u kiest voor een elektrische auto

Gaat u voor kWh’s in plaats van PK’s? Als u tot aankoop overgaat van een brandstofauto, weet u vast precies waar u op moet letten. Maar weet u dit ook als u overweegt een elektrische auto aan te schaffen? Wij hebben voor u de belangrijkste zaken om op te letten op een rij gezet.

1. Type elektrische auto

Er zijn verschillende elektrische auto’s op de markt. De twee populairste modellen zijn de volledig elektrische auto (BEV) en de plug-in hybrid (PHEV). 

De volledig elektrische auto rijdt puur en alleen op elektriciteit. De plug-in hybrid heeft naast een elektrische motor, ook nog een brandstofmotor. Het elektrische bereik van een plug-in hybrid is lager dan die van een volledig elektrische auto, ongeveer 42 kilometer. Het elektrische bereik van een BEV is al gemiddeld 291 kilometer (NewMotion).

2. Actieradius

De actieradius van een elektrische auto verschilt per model. De opgegeven actieradius door de fabrikant is een theoretische waarde. In de praktijk kan door rijstijl, gebruik van airco of verwarming en de wegomstandigheden deze waarde flink afwijken, waarbij een afwijking van 15-20% niet ongebruikelijk is.

3. Accucapaciteit

De capaciteit van de accu heeft direct invloed op het aantal elektrische kilometers die gereden kunnen worden. Deze capaciteit wordt uitgedrukt in kWh. Een elektrische auto heeft een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 0,08 – 0,30 kWh per kilometer (ZERauto). Hoeveel Kilowattuur een auto verbruikt per kilometer ligt aan het gewicht en het gebruik van de auto. Een kleine, lichte auto met dezelfde accucapaciteit als een grote pick-up truck, zal daardoor meer elektrische kilometers kunnen rijden. 

Hoe groter de accu, des te zwaarder de auto. En dat is belangrijk voor de Motorrijtuigenbelasting (MRB). Volledig elektrische auto’s zijn nog steeds vrijgesteld van bpm en motorrijtuigenbelasting. Voor semi-elektrische auto’s (0-50 gram CO2/km) geldt tot aan 2020 een half-tarief voor de MRB. 

4. Laadtijd 

In de specificaties van de elektrische auto kunt u de laadtijden voor standaard en snelladen vinden. Hoe snel u uw auto kunt laden, ligt aan verschillende factoren. De capaciteit van de batterij en het vermogen van de laadpaal hebben een grote invloed op de laadtijd. Ook andere factoren zoals de temperatuur van de batterij en hoe vol deze al opgeladen is, hebben een direct effect op de laadtijd. 

Als voorbeeld: Een Nissan Leaf heeft een batterijcapaciteit van 24 kWh. Stel dat deze auto laadt bij een 1-fase laadpaal dat 3,7 kW levert. Het kost de Nissan Leaf dan ongeveer 6,5 uur om volledig op te laden. 

Sommige EV’s kunnen ook bij snelladers terecht. Deze laders kunnen tot 50 kW leveren, wat resulteert in het vlugger laden van de auto. Binnen een half uur is de auto al op 80% opgeladen. Niet elke elektrische auto kan snel laden, het is belangrijk om daar op te letten.

5. Laadmogelijkheden

Als u kiest voor een elektrische auto, is het belangrijk om te weten waar u kunt laden. Er zijn drie hoofdlocaties waar geladen wordt in Nederland: thuis, op het werk of bij publieke laadpalen. Als u wilt laden in het publiek, moet u vaak gebruik maken van een laadpas. Deze laadpas kunt u (soms ook gratis) aanvragen bij verschillende aanbieders. U betaalt per laadsessie op basis van uw laadtijd en/of het aantal kWh dat u heeft geladen. Enkele laadpaal eigenaars vragen ook om een starttarief. Als u bij u thuis laadt, betaalt u alleen uw eigen stroomkosten.

Volg ons

Volg ons nu ook op LinkedIn en Twitter en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Ook interessant

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Wat kost opladen elektrische auto

Lees het artikel.

Deze elektrische modellen kunnen we binnenkort verwachten.

elektrische modellen

Lees het artikel.

 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.