Het wordt steeds drukker op de weg. En dat merken we allemaal. De filedruk is namelijk het afgelopen jaar met 10 procent gestegen. Dat zorgt ervoor dat de uren die wij over een heel jaar met z’n allen verliezen door filerijden zich opsomt tot 60 miljoen uur.
Deze verloren uren, waarvan de meeste op de A1 tussen Amersfoort en Amsterdam en de A4 tussen Den Haag en Amsterdam, zorgen voor een flinke schadepost. Een toekomst zonder files lost niet alleen een economisch probleem op, maar zorgt er ook voor dat de kwaliteit van leven een stuk omhoog gaat. Grote vraag blijft: hoe lossen we het fileprobleem op?
Aan experts op dit gebied geen gebrek: politiek, bedrijfsleven en wetenschap. Iedereen heeft een mening. Tijdens het filedebat in het auditorium van Dauphine verzamelden wij de uiteenlopende oplossingen voor het fileprobleem.
Erik Verhoef
Hoogleraar ruimtelijke ordening
Quote: ”Repareer het dak als de zon schijnt.”
Volgens Erik Verhoef hebben we een kans laten schieten. Tijdens de crisis hadden we volgens de verkeerswetenschapper moeten investeren in nieuwe wegen. Nu het economisch weer beter gaat, heeft iedereen weer werk. Dat zorgt voor extra verkeer én files. De oplossing ligt volgens hem nu vooral in gedragsverandering. Dat kan flexibilisering van werktijden zijn, maar ook het zwaarder belasten van rijden in de spits ofwel: rekeningrijden
Wouter Karsen
Quote: ”De oplossing ligt bij meer asfalt.”
Volgens Wouter Karssen ligt de oplossing bij meer asfalt. Niet geheel onverwacht want: Karssen is eigenaar van Autoblog.nl, het grootste online medium op het gebied van auto’s. Zijn liefde voor de auto gaat ver. De A4 bij Leiden is volgens Karssen breed genoeg voor een extra rijstrook. Hij biedt aan zelf de extra strepen te trekken.
Niek van Leeuwen
Directeur Uber Nederland
Quote: ”Gebruik auto’s efficiënter.”
Een deel van de oplossing van het fileprobleem ligt volgens Niek van Leeuwen bij het vergroten van het aantal gebruiksmomenten en het vervoeren van meerdere personen tegelijkertijd. uberPOOL biedt een betaalbaar alternatief voor het bezitten van een eigen auto. Met uberPOOL deel je met een andere passagier een autorit én de kosten. Volgens Van Leeuwen hangt het succes af van het bereiken van een kritische massa.
Duco Hoogland
Tweede Kamerlid voor de Partij van de Arbeid
Quote: ”Degenen die meer rijden, moeten meer betalen.”
Duco Hoogland ziet de oplossing in rekeningrijden. Volgens de PvdA-er moeten mensen die vaker gebruik maken van de auto extra worden belast. Vooral in de spits. Dat moet ervoor zorgen dat het OV vaker wordt verkozen boven de auto. Ondanks dat het CPB al eens uitrekende dat rekeningrijden weinig oplevert, pleit Hoogland voor een proef in de praktijk.
Barbara Visser
Tweede Kamerlid voor de VVD
Quote: ”Straf werkend Nederland niet.”
Ondanks dat de PvdA en de VVD coalitiegenoten zijn, vochten Visser en Hoogland in het filedebat een felle strijd uit. Rekeningrijden is volgens Barbara Visser geen optie. Het heffen van accijnzen is volgens het kamerlid al een verkapte vorm van rekeningrijden. “We moeten werkend Nederland niet straffen. Niemand gaat voor zijn plezier in de file staan.” Visser ziet niet verrassend, net als Karssen de oplossing in betere verbindingen en meer asfalt.
Wat vindt ALD Automotive?
Bij ALD Automotive zien we vooral kansen in technologie en innovatie, iets wat we een beetje misten in de aangedragen oplossingen in dit debat. De gedachte achter uberPOOL is interessant, maar wat ons betreft ook autonoom rijden en het gebruik van big data. Op basis van data kunnen we files beter voorspellen, krijgen we real time alternatieve routes aangeboden of het advies een kwartier eerder de auto naar huis te pakken. ALD werkt nu al aan nieuwe leaseconcepten die meer gericht zijn op betalen naar gebruik en multimobiliteit. Het fiscaal faciliteren van flexibel weggebruik is daarbij belangrijk en zou deze ontwikkeling enorm kunnen versnellen.
Heeft u het debat gemist? Luister hier het gehele debat terug.
Volg ons
Volg ons nu ook op LinkedIn en Twitter en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.